Balandžio 21 d., antradienį, 19 val.
Koncertų salė Piano.lt | Trakų g. 9/1, Vilnius
ŠARŪNAS NAKAS
Apolono beprotybė | Delirium of Apollo (2015)
Seansas fortepijonui, įvairioms kanklėms, įrašytiems balsams, triukšmams ir transliacijos prietaisams
Petras Geniušas – fortepijonas
Aistė Bružaitė – kanklės
Severija Janušauskaitė – balsas
Šarūnas Nakas – prichoakustinė koordinacija
Apolonas – saulės šviesos dievas, muzikos, poezijos globėjas, mūzų choro įkvėpėjas ir nuostabus dainininkas – įžeidė Erotą, išjuokęs jo lanką ir strėles. Erotas atkeršijo, į Apoloną paleisdamas aklos meilės medžio nimfai Dafnei strėlę, o į Dafnę – neapykantos Apolonui strėlę. Persekiojama įsimylėjusio Apolono, Dafnė prašiusi pagalbos savo tėvo, upės dievo Penėjo, ir šis ją pavertė lauro medžiu, kuris Apolonui tapo šventas.
Garsiniai ženklai – tik mėginimas prisiminti tai, kas jau vis tiek užmiršta; tekstinės haliucinacijos – tik tai, ką kažkada parašė Hölderlinas („pasaulio disonansai yra tarsi įsimylėjėlių barnis“), Masochas („lyg šuo, praradęs šeimininką, be jokio tikslo slankioju po sodą“), Rimbaud („mes tikime nuodais“) ir Artaud („žiaurumas nėra naujai mane užvaldžiusi mintis“).
Balandžio 23 d., ketvirtadienį, 19 val.
ŠMC kino salė | Vokiečių g. 2, Vilnius
ARTURAS BUMŠTEINAS
Besileidžiantis laiptais Gamelanas | Gamelan Descending a Staircase (2015)
Gamelano instrumentų garso įrašams, trims trimitams ir videoprojekcijai
Dominykas Vyšniauskas (Lietuva), Kamil Szuszkiewicz, Tomasz Dąbrowski (Lenkija) – trimitai
Vieną 2012-ųjų metų vasaros savaitę praleidau Berlyno Etnologijos muziejuje, tyrinėdamas jo archyvuose saugomą Malajų salyne paplitusių Gamelano orkestrų instrumentų kolekciją. Šio vizito metu įrašiau kelias dešimtis metalofonų, ksilofonų, membranofonų bei gongų, suderintų skirtingų tradicijų derinimo sistemomis. Kadangi nesu Gamelano muzikos atlikėjas, mano asmeninės interpretacijos grojant šiais tradiciniais instrumentais buvo labai individualios, tačiau sąmoningai neprieštaraujančios šių instrumentų akustinei logikai bei nelaužančios jų konstrukcijos.
Lipimo laiptais tema radosi iš 1912-ais metais nutapyto Marcelio Duchamp’o paveikslo „Laiptais besileidžianti nuoga moteris, Nr. 2“. Moters kūnas paveiksle matomas tarsi vienu metu visose leidimosi laiptais stadijose, o kūno nuogumas pridengiamas it ilgos ekspozicijos kadre susiliejusiomis formomis. Greta savo išskirtinio grožio, mane šis paveikslas domina ir kaip tik šiuo paradoksu: nors judėjimas yra pagrindinis paveikslo motyvas, būtent jis ir paslepia paveikslo objektą nuo žiūrovo.
Galbūt tai, kas vyksta kūrinyje, galėtų būti suvokta kaip orkestro-tarsi-kūno išskaidymas erdvėje, laike. Vis dėlto, atrodo, mano kūrinys artimesnis brovimuisi per džiungles nei lipimui laiptais. O kiek jame yra likę Gamelano „nuogumo“, tegul sprendžia klausytojas...
Balandžio 24 d., penktadienis, 19 val.
Valstybinis Vilniaus mažasis teatras | Gedimino pr. 22, Vilnius
DIISSC ORCHESTRA
Jonas Jurkūnas, Martynas Bialobžeskis, Vytautas V. Jurgutis, Antanas Jasenka – elektronika, CD grotuvai
Algirdas Januševičius – trimitas
Po trejų metų pertraukos DIISSC Orchestra grįžta į „Jaunos muzikos“ festivalį. Po sėkmingo pasirodymo 2012-aisiais metais (tuometė programa „Venta“ buvo pristatyta įvairiuose festivaliuose Lenkijoje, Vokietijoje, Estijoje) kolektyvas kaupė jėgas naujiems darbams. Šį kartą DIISSC Orchestra – labiau atlikėjai, nei kūrėjai. Naudodami sau įprastus CD grotuvus, „orkestrantai“ atliks specialiai jų kolektyvui sukurtus lietuvių autorių Mindaugo Urbaičio, Mykolo Natalevičiaus bei Ginto K kūrinius. Jiems talkins trimitininkas Algirdas Januševičius.
ROBERT PIOTROWICZ
Solo improvizacija
Elektronika ir analoginis modulinis sintezatorius
Robertas Piotrowiczius plėtoja asmeninę gyvo pasirodymo scenoje formą, kurios instrumentinis pagrindas – analoginis modulinis sintezatorius. Jo muzika sietina tiek su šiuolaikine elektroakustine kompozicija, tiek su garso menu. Roberto Piotrowicziaus koncertuose skamba prisodrintos, detalios muzikinės formos, sukurtos analoginiais sintezatoriais ir kompiuteriais, dažnai kaip pirminį garso šaltinį pasitelkiant gitarą. Jo stilių apibūdina intensyvios dinamikos garsas, besiskleidžiantis paveikiomis ir subalansuotomis struktūromis. Sodrūs tembrai, monolitinės garso masės, jų hipnotiškas skvarbumas bei architektūra laike – išskirtiniai menininko improvizacijų bruožai.
Balandžio 26 d., šeštadienis, 18 val.
Kultūros fabrikas | Bangų g. 5A, Klaipėda
DYKRA
Šokio opera
Šokio teatras „Padi Dapi Fish“ ir menininkų grupė „Žuvies akis“
Jonas Sakalauskas – kompozitorius, libreto autorius ir solistas
Agnija Šeiko – choreografė
Petras Lisauskas, Darius Berulis, Mantas Černeckas, Jonas Sakalauskas – atlikėjai
Balandžio 26 d., šeštadienis, 19 val.
ŠMC kino salė | Vokiečių g. 2, Vilnius
WILLIAM BASINSKI
Kaskada. Potvynis
Garso įrašų juostos ir elektronika
Ryškus šių metų festivalio „Jauna muzika” programos akcentas – garso menininko Williamo Basinskio (JAV) koncertas. Tai kultinė figūra tarptautinėje ambient muzikos scenoje. Jo muzikos stilistika pasižymi itin subtilia, išgryninta atmosferika ir lengvu, trapiu, poetišku minimalizmu. Ji skirta mėgavimuisi monotonija apgaubtu laiku, tarsi pridengtu šilkine širma.
Koncerto programos pagrindas – netrukus albumų pavidalu pasirodysiantys Williamo Basinskio kūriniai „Kaskada” (angl. Cascade) ir „Potvynis” (angl. The Deluge). Pirmajame į pratisą 40 minučių trukmės ambient tonaciją panyra kartojamas fortepijono motyvo įrašas. Tuo tarpu antrajame, įgausiančiame vinilinės plokštelės formą, įrašytos tos pačios kompozicijos variacijos gyvo pasirodymo Brukline metu.
Cituojant patį menininką, „Kaskadoje” viena vienintelė fortepijono motyvo kasetinio įrašo kilpa neša klausytoją mozaikiška srove. „Potvynyje” ta pati kilpa patenka į skirtingos trukmės grįžtamųjų efektų seką, besiplėtojančią iki įsisukančio obertonų crescendo, galiausiai nugrimztančio į tylą”. Skaidrūs, lengvi, tarsi perregimi fortepijono garsai, skandinami atsikartojančiuose ir susipinančiuose kasetinių juostų ornamentuose, plukdo melancholiškos monotonijos sapnu. Palengva ir nepastebimai susiliedami į orkestriškus sąskambius, jie lygiai taip pat efemeriškai ištirpsta ir nutyla, palikdami kaligrafišką pėdsaką klausytojo vaizduotėje.
Koncerto metu publika galės susipažinti su naujausia, dar negirdėta Williamo Basinskio kūryba, atliekama gyvai menininkui būdinga unikalia technika.