Klasikinė / Šiuolaikinė
Džiazas
Folk / World / Country
Pop / Rock / Urban
Elektroninė
  Kompozitoriai / Atlikėjai
  Įrašai
  Kontaktai
Senoji estrada

Mūsų adresas

Lietuviška elektronika: nuo „čia“ iki „visur“

Ko gera, būtent elektroninės muzikos scena geriausiai iš visų sugebėjo „eksportuoti“ save už Lietuvos ribų. Kuomet kitų scenų ir žanrų atstovams nevisada buvo lengva atkreipti į savo muziką tarptautinės auditorijos dėmesį ir tapti lygiaverčiais pasaulinės scenos dalyviais, elektroninės muzikos prodiuseriai ir garso menininkai dėl paties kosmopolitiško, klajokliško savo muzikos pobūdžio gana greitai sulaukė užsienio klausytojų, kritikų ir kolegų pripažinimo.

 

Tačiau viskas prasidėjo labai lokaliu mastu, dar iki tų laikų, kai spartus internetas tapo savaime suprantamu kasdieninio gyvenimo atributu, ir jų dėka tapo įmanoma virtualiai bendradarbiauti ar tiesiog bendrauti su bendraminčiais iš kitų šalių. Šis sprogimas, kuris vėliau nuaidėjo visoje tarptautinėje elektroninės muzikos scenoje, įvyko gana mažuose, tačiau išradinguose vietiniuose vakarėliuose, festivaliuose ir eksperimentiniuose bendruose projektuose, kurie subūrė skirtingus kūrėjus. Tikriausiai būtent ši nuoširdi „pasidaryk pats“ ideologija ir noras savarankiškai tyrinėti tai, kas atrodė taip nauja ir šviežia, leido šiems žmonėms greitai pasiekti kitą lygį. Atkaklių pastangų ir gerų komunikacijos įgūdžių dėka pradinis žavėjimasis pripažintais užsienio favoritais netrūkus pavirto gebėjimu prilygti jiems ir prisijungti prie tarptautinės bendruomenės.

 

Kiekviena šios įvairialypės scenos dalis turi savo sėkmės istorijas. Genio pavyzdys vaizdžiai demonstruoja, kaip išlavintas muzikinis skonis ir ilgametė didžėjaus darbo patirtis gali pasitarnauti pradedant savo paties muzikos kūrimo karjerą. Jis pradėjo sukti labai įvairios šokių muzikos plokšteles 90-ųjų pabaigoje vieno žymiausių Lietuvos vakarėlių kolektyvų One Ear Stereo sudėtyje, grodamas kartu su žymiais svečiais iš užsienio ir pats dažnai svečiuodamasis kitose šalyse. Įspūdingos muzikinės kultūros žinios vėliau leido jam sparčiai pradėti dirbti muzikos prodiusavimo srityje ir sėkmingai bendradarbiauti su Pauliumi Kilbausku grupėje Dublicate bei kurti muziką įvairiems hiphopo ir dub regio atlikėjams.

 

One Ear Stereo kolegos RyRalio, geidžiamiausias Lietuvoje house muzikos duetas iš Kauno, ilgą laiką labiausiai garsėjo savo ugningais vakarėliais ir šokių muzikos festivaliais įvairiose netikėtose vietose, kuriuose pasirodydavo ne tik pasaulinio garso house didžėjai, bet ir kviestiniai gyvos muzikos atlikėjai. Tačiau RyRalio nusprendė neužmigti ant laurų ir įkūrė savo įrašų kompaniją „RyRalio Records“, kuri leidžia jų pačių ir kitų vietinių talentų (tokių, kaip Santi Touch) įrašus, patenkančius į svarbiausių didžėjams skirtų interneto įrašų parduotuvių katalogus. Tuo tarpu Vilniuje elektrizuotas „disko pankų“ trio Metal on Metal ilgainiui išplėtė savo veiklą nuo kultiniais tapusių reguliarių vakarėlių, kuriuose apsilankydavo šimtai išprotėjusių gerbėjų, iki nuosavų šokių aikšteles sprogdinančių hitų ir tokių tarptautinių garsenybių, kaip Bloc Party ir Datarock, kūrinių remiksų „gaminimo“.

 

Twentytwentyone, eksperimentinės elektronikos scenos žvaigždės, ir jų unikalus įvairios grafinės ir vaizdinės medžiagos „įgarsinimo“ metodas, kurio dėka koncertas tampa paroda, o kino seansas – koncertu, pelnytai sulaukia svarbiausių tarptautinių šiuolaikinės muzikos festivalių dėmesio, tad užsienyje koncertuoja, ko gero, dažniau, nei Lietuvoje. Kitas šios scenos atstovas, Gintas K, kaip ir kai kurie kiti jo kolegos (tarp jų kompozitorius Antanas Jasenka), jau įprato, kad jo naujus įrašus išleidžia tokiai muzikai skirtos tarptautinės įrašų kompanijos.

 

Indie elektronikos ir intelektualios elektroninės popmuzikos srityse dirbantys kolektyvai ir prodiuseriai – Fusedmarc, Pieno lazeriai ir naujausios žvaigždės Mario Basanov & Vidis bei Leon Somov feat. Jazzu – sudomino žinomas užsienio įrašu kompanijas, festivalių rengėjus ir tokius įtakingus muzikos kanalus, kaip MTV. Šiuos atlikėjus reikėtų vadinti šiuolaikinės lietuviškos popmuzikos (geriausia šio žodžio prasme) elitu. Prie jų galima priskirti ir Happyendless, pilnaverte grupe tapusį patyrusių muzikos prodiuserių ir didžėjų kolektyvą, kuriems žadama sėkminga tarptautinė karjera.

 

Panašu, kad visi minėti kūrėjai ir daugelis jų kolegų kiekvienas savaip demonstruoja užsienio klausytojams ir muzikos industrijos profesionalams, jog Lietuvos elektroninės muzikos scena gali pasakyti šį tą naujo, žinodama, kaip žaisti globaliai, tačiau semdamasi stiprybės iš savo vietinių ištakų bei gerbėjų ir unikalios lokalios patirties.

 

© Jurij Dobriakov

© Muzikos informacijos ir leidybos centras, A. Mickevičiaus 29, 08117 Vilnius, tel: (8 5) 272 69 86. Siųskite klausimus / komentarus adresu [email protected]
Visos tekstų, nuotraukų, logotipų, muzikos, iliustracijų teisės yra saugomos įstatymų. Medžiagą galima naudoti autorių ir atlikėjų reklamos tikslais, tačiau būtina minėti autorių ir šaltinį, jei jie yra žinomi. Jei tokių nuorodų nėra, šaltinis yra Muzikos informacijos ir leidybos centras (MILC).