Muzikos komponavimo principai: muzikos archetipai
8-oji tarptautinė muzikos teorijos konferencija balandžio 23-25 dienomis kviečia tyrinėti muzikos archetipus. 21 pranešėjas iš 10 pasaulio šalių savo pranešimus skaitys trijuose posėdžiuose. Pirmoji diena skirta archetipo sąvokai ir teorinėms koncepcijoms, antroji – archetipų ir nacionalinės muzikos savitumui, trečioji – archetipų apraiškoms XX-XXI a. komponavimo praktikoje.
Be užsienio svečių konferencijoje tradiciškai dalyvauja ir mūsų šalies tyrinėtojai: Gražina Daunoravičienė, Daiva Vyčinienė, Mantautas Krukauskas, Rimantas Janeliauskas, Rimantas Astrauskas ir Linas Balčiūnas.
Renginį remia Lietuvos valstybinis mokslo ir studijų fondas, Kultūros rėmimo fondas.
Balandžio 23 d.
Kompozitorių namai, A. Mickevičiaus 29
10.00 Atidarymas
10.15 Pirmasis posėdis
Archetipo sąvoka ir teorinės koncepcijos (požiūriai, ištakos, plėtotė)
Pavel Puscas (Muzikos akademija, Cluj, Rumunija)
Simbolinės tonacijų konotacijos: ar tai archetipai?
Mart Humal (Estijos muzikos ir teatro akademija)
Balsavados matrica kaip tonaliojo kontrapunkto archetipas
12.00-12.30 Pertrauka
Igor Vorobyov (Sankt Peterburgo konservatorija, Rusija)
Avangardas kaip totalitarinio meno prototipas. Muzikinio ir nemuzikinio avangardo istorijos eskizai
Mantautas Krukauskas (Lietuvos muzikos ir teatro akademija)
Muzikinis archetipas kaip koncentruotos informacijos branduolys
Balandžio 24 d.
Kompozitorių namai, A. Mickevičiaus 29
10.00 Antrasis posėdis
Archetipai ir nacionalinis muzikos savitumas. Etnomuzikos archetipai
Pavelas Puscas (Muzikos akademija, Cluj, Rumunija)
Archetipas, anarchetipas ir eschatipas muzikos stiliaus raidoje
Daiva Vyčinienė (Lietuvos muzikos ir teatro akademija)
Archetipinė lietuvių folkloro ritmo struktūra: nuo sutartinių refrenų iki vaišių dainų
11.30-12.00 Pertrauka
Kalliopi Stiga (Atėnų universitetas, Graikija)
Muzikiniai archetipai ir „graikiškas muzikinis charakteris“ laiko perspektyvoje
Rimantas Astrauskas (Lietuvos muzikos ir teatro akademija)
Lietuvių liaudies muzikos archetipai. Intonavimo aspektas
16.00
M. K. Čiurlionio namai, Savičiaus 11
Rimantas Janeliauskas (Lietuvos muzikos ir teatro akademija)
M. K. Čiurlionio Neatpažinto ciklo archajinio-binarinio archetipo įžvalga
M. K. Čiurlionis. Neatpažintas ciklas (pirmas atlikimas)
Halina Radvilaitė (fortepijonas)
Balandžio 25 d.
Kompozitorių namai, A. Mickevičiaus 29
10.00 Trečiasis posėdis
Archetipų apraiškos šiuolaikinėje muzikos komponavimo praktikoje (XX–XXI a.)
Margarita Katunyan (Maskvos konservatorija, Rusija)
Struktūriniai archetipai komponavime: Monteverdi, Mozartas, Martynovas
Gražina Daunoravičienė (Lietuvos muzikos ir teatro akademija)
Žodinis tekstas – kaip kompozicinis prototipas bei inspiracija: O. di Lasso ir R. Mažulio Cum essem parvulus
Elvio Cipollone (Strasbūro universitetas, Prancūzija)
Tylos skambėjimas
11.30-12.00 Pertrauka
Ewa Kowalska-Zajac (Lodzės muzikos akademija, Lenkija)
XX a. lenkų kompozitorių požiūris į styginių kvarteto archetipą
Gaël Tissot (Toulouse universitetas, Prancūzija)
François Bayle’io muzika: archetipai ir vizualinis mąstymas
13.30 Diskusijos
Stendiniai pranešimai:
Rimantas Janeliauskas (Lietuvos muzikos ir teatro akademija)
Bendrosios kompozicinės priemonės archajiškoje ir antikinėje muzikoje
Liduino Pitombeira (Paraíba federalinis universitetas, Brazilija), Luciana Gifoni (Brazilija)
Kompoziciniai archetipai, nacionalinis identitetas ir geometrinis simbolizmas
Panayiotis Demopoulos (Graikija)
Anonimiškumas kaip tikrasis avangardo archetipas
Bogumila Mika (Silezijos universitetas, Lenkija)
Bogurodzica kaip lenkų profesionaliosios XX a. muzikos archetipas
Kostas Chardas (Aristotelio universitetas, Tesalonikai, Graikija)
Senosios idėjos naujuose kontekstuose: archetipų naudojimas ir naujas interpretavimas XX a. Europos muzikoje
Linas Balčiūnas (Vilniaus jėzuitų gimnazija)
Archetipų ir stereotipų ryšiai muzikos komponavimo praktikoje