MUZIKOS KOMPONAVIMO PRINCIPAI: SAKRALINĖ MUZIKA
Spalio 20-22 d., Lietuvos kompozitorių namų salėje (A. Mickevičiaus g. 29), vyks jubiliejinė 10-oji tarptautinė muzikos teorijos konferencija ,,Muzikos komponavimo principai: Sakralinė muzika”. Tris dienas truksiančiame renginyje bus pristatyta daugiau nei 20 pranešimų, kurių autoriai atstovauja daugelį žymių pasaulio aukštųjų mokyklų, tarp jų – Atėnų, Lisabonos, Durhamo universitetai, Maskvos, Romos, Sankt Petrburgo konservatorijos, Lodzės, Klužo, Latvijos muzikos akademijos ir kt. Taip pat girdėsime septynis lietuvių autorių pranešimus.
Konferencijos tema „sakralinė muzika“ aprėpia didelį spektrą temų ir klausimų, pradedant sakralumo koncepcijomis, grigališkuoju choralu, bizantiško giedojimo tradicija ir baigiant šiuolaikine muzika bei jos sakralumo interpretacijomis.
Tris dienas vyksiančiose pranešimų sesijose bus aptariamos šios pagrindinės temos:
- sakralinės muzikos kaip komponavimo objekto sąvoka, jos sakralumo ir pasaulietiškumo ženklai;
- sakralinės muzikos komponavimo ypatybės;
- sakralinė muzika liturgijoje ir už jos ribų.
Šiųmetinis renginys gali pasigirti ne tik dalyvių ir pranešėjų gausa, plačia užsienio svečių geografija, bet ir išplėsta bei papildomais renginiais praturtinta programa. Šalia pranešimų sesijų, numatomi ir šie popietiniai renginiai.
Spalio 20 d.
Lietuvos kompozitorių sąjungos namai, A. Mickevičiaus g. 29
9.40 – dalyvių registracija
10.00 – atidarymas
PIRMASIS POSĖDIS: SAKRALINĖS MUZIKOS KAIP KOMPONAVIMO OBJEKTO SĄVOKA, JOS SAKRALUMO IR PASAULIETIŠKUMO ŽENKLAI
10.30 – Manfred Novak (Viena, Austrija), „Antrasis Vatikano susirinkimas ir šiuolaikinis kompozitorius: nuolatos prieštaraujantys požiūriai ar susitaikymo keliai?“.
11.00 – Vilius Sikorskas (Kauno Vytauto Didžiojo universitetas), „Romos Katalikų Bažnyčios muzikinės tradicijos įtaka krikščionio tikėjimo raiškai“.
11.30 – Achilleas Chaldaiakis (Atėnų universitetas, Graikija), „Visi žymūs Graikijos bažnytinės muzikos kompozitoriai: pirmasis žingsnis į naują Graikijos sakralinės muzikos istoriją“.
12.00–12.30 – Pertrauka
12.30 – Izabela Bogdan (A. Mickevičiaus universitetas, Poznanė, Lenkija), „Sutuoktuvės – tarp sakralinės ceremonijos ir pasaulietiško įvykio. Vestuvinė muzika ankstyvajame moderniajame Königsberge“.
13.00 – Luigi Verdi (Šv. Cecilijos konservatorija, Roma, Italija), „Wolfgango Amadeaus Mozarto antifonija „Quaerite primum regnum“, sukurta stojant į Bolonijos filharmonijos akademiją (1770)“.
13.30 – Yelena Zinkevych (Nacionalinė muzikos akademija, Ukraina), „Liturginės tradicijos aspektas šiuolaikiniame žanriniame-kūrybiniame procese Ukrainoje“.
14.00 – Alfonsas Motuzas (Kauno Vytauto Didžiojo universitetas), „Katalikų liaudies pamaldumo praktikų Lietuvoje muzika: vietinė ar kitų tautų tradicija?“.
♦ ♦ ♦
POPIETĖ SU GRIGALIŠKUOJU CHORALU
Arkikatedra bazilika
17.30 – Atvira repeticija – grigališkojo choralo meistriškumo pamoka (veda Mariusz Bialkowski), gieda „Schola Gregoriana Vilnensis“
18.30 – Šv. Mišios Šv. Kazimiero koplyčioje, gieda „Schola Gregoriana Vilnensis“
Spalio 21 d.
Lietuvos kompozitorių sąjungos namai, A. Mickevičiaus g. 29
ANTRASIS POSĖDIS: SAKRALINĖS MUZIKOS KOMPONAVIMO YPATYBĖS
10.00 – Mariusz Bialkowski (I. J. Paderewskio muzikos akademija, Poznanė, Lenkija), „Grigališkųjų kompozicijų melodijos aspektas“.
10.30 – Milda Paulikaitė (Kauno technologijos universitetas), „Garsas sakralumo tarnystėje: mistagoginis grigališkojo choralo aspektas“.
11.00 – Demetrios Balageorgos (Atėnų universitetas, Graikija), „Sticherarinės melopėjos tradicija ir evoliucija: sticherono „Prisikėlimo diena“ pavyzdys“.
11.30–12.00 – pertrauka
12.00 – Danutė Kalavinskaitė (Lietuvos muzikos ir teatro akademija), „Litanija – maldingumo žanras“.
12.30 – Grigorios Anastasiou (Atėnų universitetas, Graikija), „Psalminio meno muzikos kalba“.
13.00 – Violeta Tumasonienė (Lietuvos muzikos ir teatro akademija), „Žodžio ir muzikos išraiška lietuvių naujosios muzikos kūriniuose Psalmių tekstais“.
♦ ♦ ♦
POPIETĖ ČIURLIONIO NAMUOSE
M. K. Čiurlionio namai, Savičiaus g. 11
16.00
Darius Kučinskas (Kauno technologijos universitetas), „M. K. Čiurlionio religinė muzika“.
Rimantas Janeliauskas (Lietuvos muzikos ir teatro akademija), „Neatpažintas M. K. Čiurlionio preliudų ciklas. Sakraliniai ir struktūriniai ženklai“.
M . K. Čiurlionis. Neatpažintas preliudų ciklas (pirmasis atlikimas)
skambina Birutė Vainiūnaitė (fortepijonas)
♦ ♦ ♦
VARGONŲ MUZIKOS KONCERTAS
Šv. Kazimiero bažnyčia
18.30
Manfred Novak (vargonai)
H. Scheidemann, J. S. Bach, A. Heiller, H. von Herzogenberg, ištraukos iš Klagenfurto vargonų tabulatūrų
Spalio 22 d.
Lietuvos kompozitorių sąjungos namai, A. Mickevičiaus g. 29
TREČIASIS POSĖDIS: SAKRALINĖ MUZIKA LITURGIJOJE IR UŽ JOS RIBŲ
10.00 – Bogumila Mika (Silezijos universitetas, Katovicai, Lenkija), „Marijos repertuaras XX a. lenkų muzikoje. Nuo įkvėpimo iki komponavimo“.
10.30 – Dominic Wells (Durhamo universitetas, Jungtinė Karalystė), „Giedant tą pačią giesmę: sakralinės / pasaulietinės ribos peržengimas Jameso MacMillano mišiose“.
11.00 – Marta Szoka (Lodzės muzikos akademija, Lenkija), „Vargonų repertuaro kaip sakralinės muzikos koncepcija“.
11.30–12.00 – Pertrauka
12.00 – Bianca Temes (Klužo muzikos akademija, Rumunija), „Naujas žvilgsnis į Bizantijos muziką: nuo vokalinės monodijos iki elektroninės muzikos XX a. Rumunijos kompozitorių kūriniuose“.
12.30 – Olga Osadchaya (Volgogrado valstybinis menų institutas, Rusija), „Sakralinė erdvė Igorio Vorobjovo „Requiem“.
13.00 – Ewa Kowalska-Zajac (Lodzės muzikos akademija, Lenkija), „Nuo Pendereckio iki Mykietino. Apie naujųjų Lenkijos pasijų muziką“.
13.30 – Ivan Moody (Lisabonos naujasis universitetas, Portugalija), „Arvo Pärtas: dvasingumo, muzikos ir teksto aspektai XXI a.“.
14.00 – Diskusijos. Konferencijos uždarymas
♦ ♦ ♦
STENDINIAI PRANEŠIMAI
- Evangelia Kopsalidou (Trakijos Demokrito universitetas, Graikija), „Prancūzų religinė muzika Liudviko XIV dvare (1643–1715): motetas, mišios, oratorija“.
- Igor Vorobyev (Sankt Peterburgo konservatorija, Rusija), „Totalitarinio meno „naujoji religinė“ misija tarybinių kompozitorių kantatų ir oratorijų žanro kūriniuose 1930–1950 m.“.
- Margarita Katunyan (Maskvos konservatorija, Rusija), „Vladimiro Martynovo „Gvido pratimai ir šokiai“: opera pagal grigališkąjį choralą“.
- Guntars Pranis (Latvijos muzikos akademija), „Grigališkasis choralas: vietinės tradicijos, jų šiandieninė reikšmė muzikos atlikimui ir nauji požiūriai tyrinėjimuose“.
- Kalliopi Stiga (Atėnų universitetas, Graikija), „Graikų modernioji poezija ir religingumas Mikio Teodorakio kūryboje“.
- Nicola Davico (G. Verdi konservatorija, Turinas, Italija), „Pasija: kryžkelė tarp dviejų kelių“.
Konferenciją organizuoja Lietuvos kompozitorių sąjunga bei Lietuvos muzikos ir teatro akademija.