Sekite naujienas:
English
LATGA-A | IAMIC 
 
   
  Titulinis > Naujienos > Lietuvos muzikos kultūra – ant Baltijos jūros podiumo Uzedomo saloje
 
 
Klasikinė / Šiuolaikinė
Džiazas
Folk / World / Country
Pop / Rock / Urban
Elektroninė
Senoji estrada

Mūsų adresas

NAUJIENOS

2011-09-23

Lietuvos muzikos kultūra – ant Baltijos jūros podiumo Uzedomo saloje [Klasikinė / Šiuolaikinė]


Rugsėjo 24 d. – spalio 15 d. nedidelė Vokietijai ir Lenkijai priklausanti Uzedomo sala trims savaitėms virs didžiausia Šiaurės Vokietijos muzikos scena, nuo kurios gausiai čia susirenkančius muzikos gurmanus šiemet sveikins ir didelis Lietuvos atlikėjų būrys. Baltijos jūros podiumu vadinamo Uzedomo muzikos festivalio pagrindine viešnia šiemet pirmąkart tapo Lietuva ir jos muzikinė kultūra, o svarbiausiu programos akcentu – Mikalojaus Konstantino Čiurlionio muzikos ir dailės kūrinių pristatymas.

 

Pasak pavasarį Vilniuje 18-ojo sezono programą pristačiusio festivalio direktoriaus Thomaso Hummelio, kasmet festivalis siūlo pažintį su vis kitos Baltijos šalies „neatrastais“ kultūros lobiais: „tokios programos, kokią kasmet pasiūlome savo festivalyje, nerastumėte jokiame kitame Vokietijos festivalyje. Čia galima išgirsti ne vien mėgstamos Haydno, Brahmso ar Mahlerio muzikos garsus, bet ir atrasti nepažįstamą Baltijos kraštų kultūrą. Pernai festivalyje viešėjo Latvija, o šįmet pagrindinė viešnia bus Lietuva, mininti Čiurlionio mirties šimtmetį“.

 

Šio genialaus Lietuvos menininko vardas nuo pat pradedamojo koncerto bus ne kartą minimas skirtingų atlikėjų rengiamose programose, dviejuose teminiuose koncertuose, parodose ir edukaciniuose renginiuose. Programoje „Čiurlionio pasaulis“ (spalio 2 d.) Roko ir Sonatos Zubovų fortepijoninis duetas išsamiai pristatys kūrėjo portretą, iliustruojamą kompozicijomis fortepijonui, dailės kūriniais ir ištraukomis iš jo literatūrinio palikimo. Programoje „Čiurlionis ir džiazas“ (spalio 7 d.) savo požiūrį į Čiurlionio fortepijoninės muzikos interpretaciją pateiks ilgametis Čiurlionio kūrybos tyrinėtojas, muzikologas ir pianistas Vytautas Landsbergis, o laisvomis fantazijomis Čiurlionio, Bartóko ir Komitaso temomis dalysis pianistas Petras Geniušas ir klarnetu šįkart grojantis Lietuvos džiazo korifėjus Vladimiras Čekasinas.

 

Festivalio metu veiks Čiurlionio dailės darbų, fotografijų ir dokumentų paroda „Čiurlionis ir jūra“, rengiama bendradarbiaujant su Nacionaliniu M.K. Čiurlionio muziejumi Kaune. Ją vėliau papildys vokiečių dailininko ir muziko Klauso Killischo instaliacijų ir koliažų paroda, subjektyvaus dialogo forma susiejanti šimtmečiu nutolusias meno ir gyvenimo aktualijas.

 

Per tris savaites Pomeranijos įlankos bažnyčiose, dvaruose, meno galerijose, kaizerio Wilhelmo II laikus menančiuose pakrantės kurortų viešbučiuose ir išpuoselėtose vilose, klausytojai galės susipažinti su visa Lietuvos muzikinės kultūros įvairove – nuo klasikos iki šiuolaikinės muzikos, nuo džiazo improvizacijų iki stilizuoto folkloro. Iš viso festivalio programoje bus pristatoma apie 20 lietuvių kompozitorių kūrinių, pasirodys daugiau kaip 30 Lietuvos atlikėjų. Be jau minėtų, festivalyje pakviesti koncertuoti liaudies instrumentų ansamblis „Vaivora“, styginių kvartetai „ArtVio“ ir „Chordos“, pianistė Indrė Baikštytė, Rūtos ir Zbignevo Ibelhauptų fortepijoninis duetas, fagotų kvartetas „Vilniaus fagotynas“, vargonininkė Jūratė Landsbergytė, violončelininkas Vytautas Sondeckis, dainininkė Gintarė Skerytė ir Dariaus Stabinsko diriguojamas senosios muzikos ansamblis „Brevis Consort“.

 

Garbingomis reziduojančių menininkų teisėmis pakviesti iš Lietuvos kilę ir Vokietijoje gyvenantys bei pripažinimą pasaulyje pelnę muzikai – operos primadona Violeta Urmana ir violončelininkas Davidas Geringas. Abu reziduojantys menininkai pasirodys romantinės vokalinės muzikos programoje „Lietuvos balsai“ (spalio 6 d.), kurioje Violeta Urmana pasirodys kaip XIX a. vokiškosios Lied ir prancūziškosios mélodie vokalinių subtilybių meistrė (fortepijonu jai akompanuos Janas Philipas Schulze).

 

Jau nebe pirmus metus į festivalio koncertus kviečiamam Davidui Geringui reziduojančio menininko statusas šiemet suteiks daugybę progų atverti įvairias savo talento puses: dirigento, violončelininko (be kita ko, koncertuose griežiančio ir barokinėmis violomis – viola da gamba bei baritonu), pedagogo, o šįkart dar ir programų sudarytojo, mat būtent jam šiemet buvo patikėta parinkti pagrindines festivalio temas. Sudarant programas ir pristatant Lietuvos muzikinę kultūrą buvo neapsiribota vien siaurai tautine lietuvių kompozitorių kūryba, o orientuojamasi labiau į daugiatautę Lietuvos praeitį, įtraukiant nemažai su mūsų šalies kultūra vienaip ar kitaip susijusių žydų, lenkų, rusų kompozitorių kūrinių.

 

Festivalį rugsėjo 24 d. atvers Geringo diriguojamas Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, pradėsiantis savo pasirodymą Čiurlionio Variacijomis lietuvių liaudies dainos „Bėkit bareliai“ tema, Vytauto Laurušo „Psalmių simfonija“ ir Anatolijaus Šenderovo „Postscriptum“. Festivalio metu maestro jau šeštą kartą surengs savo meistriškumo kursus „Baltijos jūros muzikos forumas“ (rugsėjo 26–spalio 5 d.), kuriuose tobulinsis jaunieji muzikai iš įvairių šalių. Kursus palydinčiuose koncertuose drauge su violončelininku pasirodys jauni menininkai iš Vilniaus – pianistė Indrė Baikštytė, fortepijoninis trio „FortVio“ ir styginių kvartetas „ArtVio“, atliksiantys Vlado Jakubėno, Fausto Latėno, Eduardo Balsio, Osvaldo Balakausko kūrinius. Kursų uždarymo koncerte dalyviai kartu atliks Mindaugo Urbaičio „Bachvariationen II“ šešioms violončelėms. Jau beveik dešimtmetį drauge muzikuojantys Davidas Geringas ir britų pianistas Ianas Fountainas pristatys rečitalį „Kai violončelė dainuoja“ (spalio 10 d.), kuriame skambės ir Vilniaus festivalio užsakymu šiemet sukurto Vykinto Baltako „commentum“ premjera Vokietijoje. Baritonu griežiantį maestro bus galima išvysti koncerte „Haydnas ir Lietuva“ (su altininku Hartmutu Rohde ir violončelininku Vytautu Sondeckiu, spalio 14 d.), į kurį šalia garsiųjų Haydno trio šiam retam instrumentui ir Vytauto Laurušo „Concento di corde“ dviem violončelėms įtraukta Uzedomo festivalio užsakymu sukurtų Vytauto Barkausko „Trijų eskizų“ altui ir violončelei pasaulinė premjera.

 

Kiekvieno sezono kulminacija Uzedome tampa simfoninės muzikos koncertai buvusios Pėnemiundės elektrinės turbinų ceche. Trečiojo reicho laikais šioje vietoje veikė didžiulė balistinių raketų gamykla ir bandymų poligonas, o šiandien Šiaurės Vokietijos radijo pastangomis čia verda kultūrinis gyvenimas. Šiemet festivalyje rengiami du simfoninės muzikos koncertai. Viename jų savo 2011 metų koncertinį turą užbaigs Baltijos jaunimo filharmonijos orkestras, vadovaujamas estų kilmės dirigento Kristjano Järvi. Liepos pabaigoje savo turą pradėjęs Pažaislio muzikos festivalyje Kaune, kolektyvas tąkart nustebino neįprastai greitu tempu atliekamos Čiurlionio simfoninės poemos „Miške“ traktuote. Ją orkestras žada pakartoti ir savo gimtojoje scenoje – Uzedomo muzikos festivalyje. Antrajame koncerte su Šiaurės Vokietijos radijo simfoniniu orkestru (dirigentas Krzysztofas Urbańskis) pasirodys festivalyje reziduojanti Violeta Urmana, dainuosianti jai ypač artimas Gustavo Mahlerio „Rückerto dainas“.

 

Festivalio uždaryme bus prisimintas ir vienintelis iš Lietuvos kilęs šventasis – Kazimieras Jogailaitis. Alessandro Scarlatti oratoriją „Šventas Kazimieras, Lenkijos karalius“ atlieks jungtinis lietuvių ir italų ansamblis (dirigentas Darius Stabinskas). Šis projektas buvo pirmąkart pristatytas 2009 m. „Baroko dialoguose“ Vilniuje.

 

Festivalio programa

 

MILC inf.

© Muzikos informacijos ir leidybos centras, A. Mickevičiaus 29, 08117 Vilnius, tel: (8 5) 272 69 86. Siųskite klausimus / komentarus adresu info@mic.lt
Visos tekstų, nuotraukų, logotipų, muzikos, iliustracijų teisės yra saugomos įstatymų. Medžiagą galima naudoti autorių ir atlikėjų reklamos tikslais, tačiau būtina minėti autorių ir šaltinį, jei jie yra žinomi. Jei tokių nuorodų nėra, šaltinis yra Muzikos informacijos ir leidybos centras (MILC).