16-tą sykį aktualios muzikos festivalis "Gaida" taps naujausios muzikos invazija į kasdieninę girdimąją tikrovę. Intensyvi festivalio programa prasidės spalio 20 d. ir tęsis iki spalio 28 d., o po pauzės baigsis lapkričio 20 d. "Gaidos" Post Scriptum įvykiu. Jau tapęs gyvybiškai svarbiu ir atviru visuomenei naujosios muzikos forumu, festivalis "Gaida" žada rizikingą, bet neįtikėtinai įdomią programą.
Garsas 2006 metų "Gaidoje" įgauna pačius įvairiausius pavidalus. Unikalūs, specialiai sukonstruoti instrumentai įtraukia į "povandeninius" garso verpetus; elektroninės vibracijos pagardina instrumentinio ansamblio garsyną; dvasingų filosofijų inspiruotą Rytų Europos skambesį galiausiai keičia ekscentriškas garso spektaklis, o pastarąjį - populiarioji minimalistinė muzika. Tačiau įvairus garso suvokimas - toli gražu ne viskas, ką galima patirti šiemetiniame festivalyje, nes įvairiuose tarpdisciplininiuose projektuose sąveikauja muzika ir šokis, muzika ir kinas.
Šių metų "Gaidos" festivalis ypatingas: jame svečiuojasi kultinis Amerikos kompozitorius Steve'as Reichas, pirmosios įtakingųjų kompozitorių minimalistų (Philipo Glasso, Terry Riley'o) kartos atstovas. "Gaidos" festivalis sostinės gyventojams ir svečiams suteikia unikalią galimybę išgirsti ansamblį "Steve Reich & Musicians". Tai vienintelis ansamblio koncertas Rytų Europoje kompozitoriaus pasauliniame koncertiniame ture, skirtame jo 70-mečiui.
Kompozitorius Mauricio Kagelis pavirs kitu festivalio magnetu, nes jis - viena ekscentriškiausių, išskirtinių XX a. antrosios pusės muzikinio pasaulio individualybių. Kitas paradoksų magas Johnas Cage'as jį vadino įdomiausiu Europos muzikantu. Tačiau ne mažiau pikantiškas ir menininkas iš Kanados Jean-Francois Laporte, kurio sukonstruoti unikalūs muzikos instrumentai arba tiesiog garso mašinos intriguos ne tik skleidžiamais fantastiniais garsais, bet ir originalia išvaizda.
Eksperimentinės elektroninės ir šiuolaikinės akademinės muzikos kūrėjų bendros idėjos plėtojamos "Microwaves" projekte. Kad šios skirtingos muzikos terpės turi nemaža sąlyčio taškų, galima buvo įsitikinti praėjusių metų "London Sinfonietta" ir WARP menininkų bendrame pasirodyme. Šiemet pristatomame projekte garsi suomių elektroninės muzikos grupė "Pan Sonic" ir italų instrumentinės muzikos ansamblis "Alter Ego" pateikia specialiai sukurtus kūrinius pagal "Pan Sonic" garsinę medžiagą, kurią "Pan Sonic" dar sykį gyvai transformuos koncerto metu. Beje, dar vieną adekvačią skirtingų muzikos terpių jungtį savaip įgyvendina Antanas Jasenka naujajame kūrinyje simfoniniam orkestrui ir nešiojamam kompiuteriui.
2006 m. festivalyje "Gaida" pateikiamos visiškai kitokios tarpdisciplininio meno renginių alternatyvos. Muzikos ir šokio sąveika Jean-Francois Laporte ir Loretos Juodkaitės kūrinyje bus tokia glaudi, kad galiausiai muziką bus įmanoma stebėti, o šokį girdėti. O Vytauto V. Jurgučio projektas "Time Line" pavirs garso, kūno plastikos, kinetinės scenografijos, šviesolaidinių kostiumų, ultrapreciziškų lazerinių projekcijų ir skaitmeninio vaizdo visuma. Galiausiai muzikos ir kino jungtis "Cinemusica" pristatys keturių lietuvių kompozitorių - Nomedos Valančiūtės, Šarūno Nako, Gintaro Sodeikos, Ramūno Motiekaičio - specialiai sukurtus originalius ir "gyvus" garso takelius seniems lietuviškiems filmams. Tą patį vakarą, savo sugebėjimus šioje srityje demonstruos prancūzų kompozitorius Yanas Mareszas: jo sukurta muzika akompanuos legendinio prancūzų režisieriaus René Clairo begarsiam 1923 m. filmui "Paris qui dort". Šis sumanymas bus įgyvendintas bendradarbiaujant su garsiuoju Paryžiaus akustikos ir muzikos tyrimų institutu IRCAM.
Tarp visų šių technologinių ir urbanistinės vaizduotės sukurtų kūrinių festivalis "Gaida" suteikia galimybę panirti į sakralaus garso bei susimąstymo atmosferą, sklindančią iš Rytų Europos kompozitorių Sofijos Gubaidulinos, Gijos Kančelio ir Algirdo Martinaičio partitūrų. Šią muziką festivalyje atlieka bene labiausiai įsigilinę muzikos atlikėjai Gidonas Kremeris ir Kremerata Baltica, Davidas Geringas ir kiti.
Festivalis "Gaida" ir toliau vykdo misiją inspiruoti naujas lietuvių autorių kūrybines idėjas, skatinti vertingų kūrinių atsiradimą. Šiemet festivalio užsakymu parašytas kompozicijas pristato patys aktyviausi, produktyviausi ir profesionaliausi lietuvių kompozitoriai: nuo jauniausios kartos kūrėjų Mariaus Baranausko ir Vytauto V. Jurgučio iki solidžių ir įtakingų autorių Osvaldo Balakausko, Broniaus Kutavičiaus ir Vytauto Laurušo.
"Gaidos" festivalio garsai skamba ne tik įprastose, bet ir naujose bei netikėtose erdvėse, kurių pati įspūdingiausia - naujoji LITEXPO salė. Šioje salėje įvyks pirmasis festivalio koncertas, pateikiantis efektingų apimčių simfoninį skambesį, papildytą choro bei solistės balsų virpesiais. Be lietuviškų premjerų, koncerte išgirsime stulbinantį Steve'o Reicho kūrinį "The Desert Music". Dykumos vaizdinys dar kartą atsikartos paskutiniame simfoniniame "Gaidos" koncerte ir tikslingai suteiks festivaliui racionalią formą. Progresyvaus avangardo kompozitoriaus Edgard'o Varese'o kūrinį "Déserts" festivalis "Gaida" pristato kartu su legendinio video menininko Billo Violos specialiai sukurtu video.
Užsienio ir lietuvių autorių premjeras "Gaidoje" interpretuos ne tik didieji Lietuvos orkestrai, dirigentai bei solistai, bet ir žinomi kolektyvai iš Pietų Korėjos, Vokietijos, Prancūzijos, o prie entuziastingojo "Gaida Ensemble" dirigento pulto vėl stos Danielis Gazonas iš Belgijos.
2005 m. festivalis "Gaida" tapo prestižinių Europos šiuolaikinės muzikos festivalių asociacijos "Réseau Varese" nariu. Šiemet šios organizacijos nariai savo susitikimą nusprendė surengti Vilniuje: "Gaidos" festivalio metu į jį atvyksta daugiau nei 20 žymiausių Europos festivalių meno vadovų. Kai kurie iš jų dalyvaus ir viešoje diskusijoje "Naujosios muzikos festivaliai ir 21 a. iššūkiai".
"Gaidos" inf.