Šį sekmadienį, balandžio 22 d., Madride bus atliekamas didžiulės tarptautinės sėkmės sulaukęs lietuviškas projektas – kompozitorės Justės Janulytės muzikos ir vaizdo spektaklis „Smėlio laikrodžiai“. Šį įspūdingą kūrinį į savo programą įtraukė vienas didžiausių ir reikšmingiausių Ispanijos šiuolaikinės muzikos renginių – Madride kasmet rengiamas koncertų sezonas „Musicadhoy“. Spektaklis bus rodomas sezono metu vykstančio muzikinio teatro festivalio „Operadhoy“ programoje, Madrido „Teatros del Canal“ Žaliojoje salėje.
Tarptautinėje arenoje sparčiai garsėjančios kompozitorės Justės Janulytės „Smėlio laikrodžiai“ per praėjusius metus po premjeros „Gaidos“ festivalyje (2010 m. pabaigoje) apkeliavo net 6 didžiausius Europos šiuolaikinės muzikos festivalius: „HCMF“ Hadersfilde (Jungtinė Karalystė), „MaerzMusik“ Berlyne (Vokietija), „Holland Festival“ Amsterdame (Olandija), „Varšuvos rudenį“ (Lenkija), „Musica“ Strasbūre (Prancūzija), „RomaEuropa“ Romoje (Italija). Šiemet projektas dar keliaus į Glazgo festivalį „sonicA“ ir į festivalį „Arena“ Rygoje.
Po itin sėkmingų pasirodymų Europoje „Smėlio laikrodžių“ kūrybinė grupė rengiasi keliauti ir į kitų žemynų scenas: projektas jau pakviestas į Lincolno centrą Niujorke, o 2013 m. – į Sidnėjaus festivalį (Sydney Festival) Australijoje.
Foto: Paul Greenwood
|
Milane (Italija) gyvenančios kompozitorės J. Janulytės audiovizualinį projektą „Smėlio laikrodžiai“ 4 violončelėms, gyvajai elektronikai, vaizdo bei šviesos instaliacijai atlieka vieni geriausių Lietuvos violončelininkų – Edmundas Kulikauskas, Povilas Jacunskas, Rūta Tamutytė, Onutė Švabauskaitė. Gyvosios elektronikos partiją sukūrė ir pasirodymų metu atlieka italai Michele Tadini ir Antonello Raggi. Scenografijos autorė – Jūratė Paulėkaitė, šviesos dizaineriai – Eugenijus Sabaliauskas ir Vilius Vilutis. Valandos trukmės kūriniui įspūdingas vaizdo projekcijas sukūrė žymus italų videomenininkas Luca Scarzella. Ant keturių milžiniškų tiulio cilindrų – „smėlio laikrodžių“, kurių viduje „įkalinti“ keturi violončelininkai – projektuojami vaizdai ir gyvoji elektronika statišką scenografiją ir ilgai tęsiamus violončelių tonus transformuoja į visiškai priešingą būvį – nepaprastai intensyvų ir dinamišką vyksmą.
J. Janulytės kūrinys „Smėlio laikrodžiai“ yra pirmasis didelės apimties lietuvių muzikinis projektas, įtrauktas į svarbiausių Europos šiuolaikinės muzikos festivalių tinklą „Réseau Varèse“. Pasak projektą prodiusavusios įstaigos „Vilniaus festivaliai“ vadovo Remigijaus Merkelio, „lietuvių muzikos pripažinimui Europoje ir pasaulyje svarbus ne tik aukšto lygio muzikinis atlikimas – vis aktualesnės tampa originalios meninės idėjos, gebančios konceptualiai įprasminti muzikos sąveikas su kitais menais ir suteikiančios naujų kokybių bei meninio poveikio galių. Būtent taip ir buvo kuriami „Smėlio laikrodžiai“. Šis kūrinys su kaupu išpildė į jį dėtas viltis, nes tapo tikrai neeiliniu atveju lietuvių muzikos istorijoje: dar nė vienas stambios apimties lietuvių muzikos projektas nebuvo taip plačiai pristatomas pasaulyje ir pelnęs tokį įvertinimą“.
Nuo sausio iki birželio „Musicadhoy“ Madrido publikai kasmet pasiūlo apie dešimt šiuolaikinės muzikos ir retrospektyvinių koncertų. Šiemet festivalis ypatingą dėmesį skiria Luigi Nono ir Arnoldo Schönbergo muzikai. Sezono programą taip pat kasmet papildo keturias šiuolaikines operas / muzikinio teatro projektus pristatantis festivalis „Operadhoy“. Šiųmečio festivalio programoje šalia lietuviško projekto rodomas naujas „Musicadhoy“ prodiusuotas Rodrigo García spektaklis „La selva es joven y está llena de vida“ („Miškas yra jaunas ir kupinas gyvybės“ pagal to paties pavadinimo Luigi Nono politinio protesto kūrinį) ir dvi tarptautinės koprodukcijos – Oscaro Strasnoy operetė „Geschichte“ („Istorija“ pagal Witoldo Gombrowicziaus pjesę „Operetė“) šešiems balsams a cappella ir muzikinio teatro veikalas „Geblendet“ („Apakintas“ pagal įvairių šiuolaikinių kompozitorių ir Antono Weberno muziką).
Festivalio programa: http://www.musicadhoy.com/temporadas_actuales.php
Parengta pagal VšĮ „Vilniaus festivaliai“ inf.