Neseniai pasirodė trečioji kompozitoriaus Vytauto Germanavičiaus autorinė kompaktinė plokštelė „Tirpstantys žvaigždynai“, kurioje atsiveria nauji kompozitoriaus idėjų ir vizijų horizontai. Pirmosios dvi plokštelės – „Kūriniai lietuvių tradiciniams instrumentams“ ir „Nežinomos erdvės“ kameriniams ansambliams – Lietuvoje ir kitose šalyse sukėlė didelį susidomėjimą tiek šio autoriaus kūryba, tiek apskritai naująja lietuvių muzika.
Ankstesnėse plokštelėse Vytautas Germanavičius „keliavo“ po gimtąją žemę, nepasiklysdamas net „nežinomose erdvėse“. Tuo tarpu trečiajame diske jis drąsiai brėžia jau kitokius savo kūrybinių idėjų geografinius kontūrus. Pradedant pirmu kūriniu („Skrydis“ 11-ai instrumentų), kur garsų srautai primena vabzdžių migracijas į atokiausias planetos vietas, autoriaus vaizduotė atsiplėšia nuo Žemės paviršiaus ir skrieja tolyn, į kosmoso platybes, žvalgydamasi po Saulės sistemos planetų paviršius („Kosminės erdvės“ mušamiesiems ir styginių kvartetui) ir spindulių apšviestus reljefus („Kosminiai spinduliai“ sopraniniam saksofonui), skrodžia akinančius žvaigždynus („Gyvatnešis“ saksofonų kvartetui), ir pro mistiškus debesis („Smėlynų debesys“ 14-ai instrumentų) stengiasi įžvelgti mažytę Žemę, kurią atpažįsta iš švyturio varpo („Taikos varpas“ fortepijonui), aidinčio kažkur ties Ramiojo vandenyno pakrante.
Nuotrauka: Gintautas Trimakas
|
Toks idėjų amplitudės išsiplėtimas nulemtas ne tik autoriaus vaizduotės skrydžio, bet ir kūrybinių kelionių aplink pasaulį. 2000 m. jis laimėjo UNESCO-Aschberg stipendiją kūrybiniam darbui Banffo menų centre Kanadoje; 2003-aisiais – Fulbright stipendiją elektroninės muzikos studijoms Millso koledže, Kalifornijoje (JAV); 2003–2005 m. gyveno ir kūrė Ouklande, Kalifornijoje (JAV); jo kūriniai skambėjo daugelyje tarptautinių šiuolaikinės muzikos festivalių Europoje, Šiaurės Amerikoje ir Azijoje.
Plokštelėje įrašyti kūriniai sukurti 2004–2010 metais (pora – 1995 ir 1998 m.) ir dauguma skirti didelių sudėčių ansambliams (iki 14 instrumentų). Beveik visi jau skambėjo prestižinėse koncertų salėse ir festivaliuose – tarp jų „Gigant“ koncertų salėje Apeldorne (Nyderlandai), Amsterdamo ir San Francisko konservatorijų koncertų salėse, „Littlefield Concert Hall“ (Ouklandas, JAV), festivaliuose „Gaudeamus Music Week“ Amsterdame, „ISCM World New Music Days 2008“ Vilniuje, „ISCM World New Music Days / Music Biennale Zagreb 2011“, Sietlo tarptautiniame šokio festivalyje, projekte „Maskvos šiuolaikinės muzikos ansamblio akademija“ (Maskva, Nižnij Novgorodas), Lietuvos festivaliuose „Jauna muzika“, „Druskomanija“, „Iš arti“, „Permainų muzika“ ir Klaipėdos koncertų salės cikle „LT projektas“.
Kūrinius įrašė žymūs Lietuvos, Kroatijos, Olandijos atlikėjai, kurių repertuare rastumėm ne vien moderniosios muzikos pavyzdžių. Šioje plokštelėje „susikalba“ ir klasikinės akademinės muzikos atlikimo autoritetai, kaip kad Valstybinis Vilniaus kvartetas ar pianistas Aidas Puodžiukas, ir drąsus eksperimentuotojas saksofonininkas Petras Vyšniauskas, ir azartiškasis perkusininkas, uolus lietuviškų premjerų atlikėjas Saulius Astrauskas, ir klasikos bei muzikinių performansų nevengiantys užsienio ansambliai („Cantus Ansambl“, „orkest de ereprijs“ ir saksofonų kvartetas „Amstel Quartet“).
Kaip žinia, atlikėjų artistiškumas kūriniams suteikia dar stipresnės įtaigos – ypač, kai klausytojas stebi gyvą koncertinį atlikimą. Tuo tarpu klausantis įrašų nebelieka vizualinės išraiškos poveikio. Ar garso įrašas perteikia gyvo atlikimo energiją ir įtaigą? Atsakymas paaiškės nuskambėjus paskutiniams šio disko garsams. Bet su viena sąlyga: turite pasiduoti autoriaus kūrybiniam-egzistenciniam impulsui ir leistis nešami per beribę erdvę tirpstančių žvaigždynų link.
Kompaktinės plokštelės „Tirpstantys žvaigždynai“ leidybą parėmė Kultūros rėmimo fondas, išleido „Domus artis“. Leidinį galima užsisakyti Muzikos informacijos ir leidybos centre.
Pagal „Domus artis“ informaciją