Foto: Martynas Aleksa
|
Pastaroji savaitė buvo kaip reta kupina premjerinių renginių kompozitorei Rūtai Vitkauskaitei: įvyko net kelios jos kūrinių bei kolaboracinių projektų premjeros Stokholme ir Vilniuje.
Rugpjūčio 20 d. eksperimentinės muzikos ir menų centre „Fylkingen“ (Stokholmas, Švedija) vyko renginys „Electro-gnostic Mass in Five Parts“, kuriame buvo pristatyti Elektroninės muzikos studijoje (arba EMS) vykusios tarptautinės rezidencijų programos „New Music Incubator“ metu sukurti tarpdisciplininiai projektai.
Šią vasarą Rūtai Vitkauskaitei teko laimė šešias savaites reziduoti ir dirbti EMS – 1964 m. Stokholme įkurtoje vienoje pirmųjų Europoje rimtų elektroninės muzikos studijų, tapusioje Švedijos elektroakustinės muzikos ir garso meno lopšiu. Liepos pabaigoje ji taip pat pristatė savo kūrinį buvusioje Norbergo geležies kasykloje vykstančiame didžiausiame Skandinavijos elektroninės ir eksperimentinės muzikos forume „Norbergfestival“. Ten susipažino su elektroninės muzikos kūrėju Jamesu Brewsteriu, su kuriuo vėliau EMS studijoje buvo sukurta eksperimentinė kompozicija „Dynamics“ smuikui ir elektronikai. Jos premjerą R. Vitkauskaitės (smuikas) ir J. Brewsterio (elektronika) duetas atliko rugpjūčio 20 d. „Fylkingen“ centre.
Šis kūrinys buvo viena iš šio centro drauge su premjeras remiančia institucija URUK (Patrik Karlsson & Co.) suorganizuoto renginio „Electro-gnostic Mass in Five Parts“ dalių. Kitose dalyse skambėjo R. Vitkauskaitės drauge su menininkais Åsa Nordgren (sopranas) ir Michaelu Idehallu (elektronika) sukurtos kompozicijos „Hair of the Sun“ ir „The Subject of Dreaming“, taip pat R. Vitkauskaitės solinis projektas „Violin Ritzos“ smuikui ir įrašytiems smuikams, sukurtas EMS studijoje.
„Elektrognostinių mišių“ pabaigoje buvo pristatyta viena iš būsimos erdvinės monooperos „Confessions“ (jos autoriai – R. Vitkauskaitė, Å. Nordgren ir švedų elektroninės muzikos kūrėjas Jens Hedman) dalių.
„Violin Ritzos“ tematiką tęsia ir „Kazritsa“ solo smuikui, kurio premjerą Vilniuje Šv. Kortynos bažnyčioje (Kristupo vasaros festivalio programoje) rugpjūčio 24 d. pagriežė kūrinį kompozitorei užsakęs britų smuikininkas Abe McWilliams. „Seniai norėjau sukurti kūrinį, kurio inspiracija kiltų iš improvizacijos,“ pasakoja kompozitorė. „Kadangi pati groju smuiku, galiu pati ir improvizuoti. Beimprovizuodama pamaniau, kad man patinka kartoti gana grubius, kone liaudiškus motyvus. Taigi šiame kūrinyje tokių „folkinių“ ritminių motyvų apstu. Formos prasme, kūrinyje mečiau sau iššūkį – palikau ją tokią, kokia buvo mano improvizacijoje, tik šiek tiek paredaguota. Beje, man tai nebūdinga, nes dažniausiai kūrinį pradedu nuo formos ir judu smulkesnių elementų link. Šiuo atveju įvyko visiškai priešingas procesas. Dažnai susitikdavome su Abe’u ir jis man vis grodavo. Paskui redaguodavom, jis išmokdavo, vėl grodavo, ir mes vėl redaguodavom. Jis vasarą leido JAV, o aš Švedijoje, tad kelios repeticijos įvyko net Skype’u!“
MILC inf.