Rugsėjo 28 d., penktadienį, Taline viešės dviejų Berlyne įsikūrusių institucijų „dock e. V.“ ir Goethe’s instituto inicijuotas projektas „Sound Exchange“. Minėtoms institucijoms bendradarbiaujant su Taline kasmet vykstančiu šiuolaikinių menų festivaliu „Stalker“ rengiama „Sound Exchange diena Taline“, kurioje vietinei publikai bus pristatomi rengėjų kruopščiai atrinkti projektai, atstovaujantys Estijos ir Lietuvos eksperimentinės muzikos kultūroms.
„Sound Exchange dienos Taline“ programoje – šalia vokiečių menininkės Antye Greie (taip pat žinomos slapyvardžiu AGF) kūrybinėse dirbtuvėse „wind / voice / process“ sukurtų darbų pristatymo, Vilniuje jau matyto estų dueto Raulio Kellerio ir Hello Upan koncertinės instaliacijos „LokaalRaadio – Symbolistica“ ir dieną užbaigsiančio kito estų dueto „Broken Time Orchestra“ drauge su vidžėjumi Tencu rengiamo pasirodymo „Ask Yourself“ – taip pat pakviesti dalyvauti šių metų „Jaunoje muzikoje“ balandžio mėnesį rodyti projektai: Lietuvoje kadaise gamintus elektroninius vargonus ir sintezatorius antram gyvenimui prikeliantys „Fonozaurai“ bei „DIISSC Orchestra“ bendra kompozicija „Venta“.
Taline taip pat bus demonstruojama Šiuolaikinio meno centre Vilniuje balandį rodyta keliaujanti paroda „Sound Exchange – eksperimentinės muzikos kultūros Vidurio ir Rytų Europoje“ (kuratoriai Melanie Uerlings, Carsten Seiffarth, Golo Föllmer). Joje kuratoriai Lietuvos eksperimentinės muzikos kultūros atstovu pasirinko kompozitorių Šarūną Naką ir jo 1985 m. sukurtą juostinę kompoziciją „Merz-Machine“.
Visi renginiai vyks naujajame Talino menų inkubatoriuje
„Kultuurikatel“ (pažodžiui – „kultūros katilas“) – buvusioje šiluminėje jėgainėje arba „zonoje“, kurią genialus rusų režisierius Andrejus Tarkovskis buvo pavertęs filmavimo aikštele kultiniu tapusiam filmui „Stalkeris“. Ši simbolinė vieta – vartai į pavojingą ir mistinį zonos pasaulį, kur keistu būdu ima pildytis slapčiausi žmogaus troškimai – šiandien tapo namais taip pat
„Stalkeriu“ pavadintam festivaliui. Pasak festivalio rengėjų, čia šiuolaikinis nuotykių ieškotojas gali pakliūti į netikėtas situacijas, nujausti ateities alsavimą ir pajusti ypatingą atmosferą, gaubiančią nekonvencionalią kultūrą generuojančią jėgainę.
Koncertinę „Sound Exchange dienos Taline“ programą „Kultuurikatel“ menų centre atvers lietuvių eksperimentinės elektroninės muzikos programa „Fonozaurai“. Jos idėja išsirutuliojo iš sentimentų dabar jau antikvariniam elektroninės muzikos instrumentarijui, XX a. 8–9 dešimtmečiais žavėjusiam kompozitorius naujomis techninėmis garso galimybėmis ir netradiciniu skambesiu. Lietuvoje vienus pirmųjų tokių instrumentų sukonstravo mikroschemų gamyklos „Venta“ inžinieriai: 1970 m. gavusi nurodymą plėsti buitinės produkcijos asortimentą, įmonė nusprendė pradėti gaminti elektroninius muzikos instrumentus, pavadintus „Vilniaus“ vardu (vėliau pavadinimas buvo pakeistas į sovietams labiau priimtiną „Elektroniką“). Dviejų manualų elektrinius vargonus „Vilnius–5“ savo pasirodymuose ir įrašuose naudojo 1980 m. kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus Kaune įkurta elektroninės muzikos grupė „Argo“. Šių instrumentų „vintažinis“ skambesys (nors šiuolaikiniam klausytojui jis gali pasirodyti veik „naftalininis“) – visą programą vienijanti gija, kurią „vynioti“ kaip tik ir pradės G. Kuprevičiaus „Fonozauro sugrįžimas“ – autoriaus reminiscencija apie įmantrių akustinių ieškojimų laikus (kūrinį Taline atliks Antanas Jasenka). Koncerte taip pat skambės rekonstruota Osvaldo Balakausko „Auletika–3“ (1984), sukurta Juknaičių sveikatingumo komplekse (Šilutės r.) vykdytiems tiems laikams ultramoderniems šviesų ir kvapų terapijos seansams, nors taip niekada tam tikslui ir nepritaikyta (kūrinį Taline atliks Linas Paulauskis). Naujas kompozicijas seniems analoginiams sintezatoriams patys atliks kompozitoriai Antanas Kučinskas („Vlnava“) ir Zita Bružaitė („0123424“), o Linas Paulauskis atliks savo „Paskutines krikščionių apeigas“ bei Ryčio Mažulio „Elektronika RM–15“.
DIISSC Orchestra. Foto: Carsten Stabenow
|
Dar daugiau „vintažinės“ technikos, papildytos modernesnėmis skaitmeninėmis technologijomis savo pasirodyme
„Venta“ tą patį vakarą eksploatuos galingasis
„DIISSC Orchestra“ ketvertas (
Antanas Jasenka, Martynas Bialobžeskis, Jonas Jurkūnas, Vytautas V. Jurgutis). Jų techniniame arsenale bus galima išvysti lietuviškus sintezatorius „Elektronika EM-25“, „Elektronika EM-17 / Venta“, „Elektronika EM-141 / Venta“ ir rusišką „Polivoksą“. Visam šiam besąlygiškai ir kartais beatodairiškai eksperimentuojančių inžinierių, konstruktorių, menininkų kūrybos rezultatui drąsiai galėtume kabinti išdidžią etiketę „Made in Lithuania“.
Tarpregioninio bendradarbiavimo projektas „Sound Exchange“ – sudėtinis projektas, prasidėjęs kaip tyrimas, kuriuo buvo siekiama surinkti visą išlikusią informaciją apie šiuolaikines eksperimentinės muzikos kultūras, jų židinius ir lokaliai susiformavusias tradicijas septyniose Vidurio ir Rytų Europos šalyse. Tokiu būdu siekta užtikrinti, kad jos išliks ir bus girdimos ne vien tų šalių, bet ir viso regiono kontekste. 2010 m. vokiečių muzikologas Golo Föllmeris Goethe’s instituto kvietimu lankėsi septyniuose Europos miestuose (Budapešte, Bratislavoje, Prahoje, Krokuvoje, Rygoje, Vilniuje ir Taline), rinkdamas medžiagą ir megzdamas ryšius su šiuose miestuose gyvenančiais eksperimentinės kultūros atstovais – menininkais, festivalių rengėjais, tyrinėtojais. Tyrimo dokumentacija bus išleista atskira antologija (straipsnį apie Lietuvos eksperimentinės muzikos kultūrą joje publikuoja Tautvydas Bajarkevičius), o rezultatai nuo 2011 m. lapkričio iki 2012 m. lapkričio viešinami „Sound Exchange dienose“, kurių programos susideda iš koncertų, instaliacijų, per visus miestus „keliaujančios“ parodos ir kūrybinių dirbtuvių, fiksuojančių ir transformuojančių kaskart vis kitos aplinkos garso-erdvę. Dienų metu vyksta dvišaliai mainai, glaudžiai bendradarbiaujant su vietos festivalių kuratoriais ir kitomis institucijomis.
Po viešnagės Taline „Sound Exchange“ projektas šiemet dar keliaus į Prahą (Festival Babel Prague) ir Budapeštą (UH Fest), o visą kelionę po Vidurio ir Rytų Europos eksperimentinės muzikos kultūras užbaigs lapkričio 15–18 d. rengiamas festivalis Chemnice. Jo programą sudarys atrinkti projektai iš visų iki šiol septyniuose miestuose pristatytų „Sound Exchange“ modulių.
MILC inf.