Lietuviškas bagažas keliaujančiame ISCM Pasaulio muzikos dienų festivalyje Belgijoje [Klasikinė / Šiuolaikinė]
Spalio 25–lapkričio 4 d. Belgijoje vyksta Tarptautinės šiuolaikinės muzikos draugijos (ISCM) organizuojamos Pasaulio muzikos dienos. ISCM Lietuvos sekcijai šiais metais tarptautinės žiuri sprendimu atstovauja kompozitorės Ramintos Šerkšnytės kūrinys „Migdolų žydėjimas“ kameriniam ansambliui (2006). Į Pasaulio muzikos dienų Belgijoje programą šiais metais taip įtraukti svetur gyvenančių lietuvių kompozitorių Vykinto Baltako „(how does the silver cloud s)ou(nd?)“ fortepijonui solo (2006) ir Charleso Halkos „Dipukų rauda“ chorui (2009).
Vykinto Baltako kūrinys „(how does the silver cloud s)ou(nd?)“ fortepijonui solo (atliks pianistas Thomas Dieltjens) skambės spalio 30 d. 20.15 val. Gento „Handelsbeurs“ salėje. Pasak kompozitoriaus, šiame 5 minučių kūrinyje plėtojamas mažas fortepijono partijos fragmentas iš kūrinio dideliam ansambliui, sopranui ir elektronikai „Ouroboros–Zyklus I“ (2005), kurio kompozicinės galimybės pasirodė įdomios panagrinėti atskirame kūrinyje. Tai ketvirtas V. Baltako kūrinys, įtrauktas į ISCM Pasaulio muzikos dienų programas: 2006 m. Štutgarte vykusiame festivalyje skambėjo „Ouroboros“, o 2008 m. Vilniuje – „Poussla“ orkestrui ir „RiRo“ sopranui ir trimitui.
Raminta Šerkšnytė atstovaus ISCM Lietuvos sekcijai kūriniu „Migdolų žydėjimas“, kurį spalio 31 d. 17.30 val. Gento muzikos centre „Bijloke“ atliks ansamblis „Spectra“, diriguojamas meno vadovo Filipo Rathé. „Migdolų žydėjimas“ buvo sukurtas Kanados organizacijos „Naujosios muzikos koncertai“ užsakymu, premjerą atliko Naujosios muzikos koncertų ansamblis, diriguojamas Roberto Aitkeno. 2006 m. apdovanotas kaip geriausias kamerinis kūrinys Lietuvos kompozitorių sąjungos rengiamame konkurse. Vieno paskutiniųjų Vincento van Gogh’o paveikslų įkvėptas „Migdolų žydėjimas“, pasak kompozitorės, „pagristas „spalviniu“ muzikos girdėjimu (stengiantis išgauti „šviesius-tamsius“, „šiltus-šaltus“ sąskambius) ir balansuoja tarp Rytų muzikos paprastumo, skaidrumo ir Vakarų koncertinės muzikos tradicijos“. Ankstesniais metais R. Šerkšnytės kūriniai buvo įtraukti į Pasaulio muzikos dienų festivalius Zagrebe, Honkonge ir Vilniuje.
Pirmą kartą į Pasaulio muzikos dienų programą įtraukta jauno lietuvių kilmės JAV kompozitoriaus Charleso Halkos chorinė kompozicija „Dipukų rauda“. Tai ištrauka iš 2009 m. sukurtos operos „Julius“, pasakojančios apie kompozitoriaus senelį, per II Pasaulinį kartą pabėgusį iš Lietuvos ir internuotą kartu su šeima „dipukų“ (išvietintų asmenų) stovykloje Vokietijoje. 2009 m. ši chorinė kompozicija pelnė antrąją premiją ir choro dainininkų simpatijas Vilniaus miesto savivaldybės choro „Jauna muzika“, Lietuvos liaudies kultūros centro ir Lietuvos chorų sąjungos organizuotame jaunųjų kompozitorių kūrinių chorui konkurse „Vox Juventutis’09“. 2010 m. opera buvo pristatyta Lietuvoje per Naujosios operos akciją, bendradarbiaujant su nepriklausoma kūrybine grupe „Operomanija“. 2012 m. gegužę „Dipukų rauda“ buvo demonstruojama Bostono Metro Operos šiuolaikinės muzikos festivalyje „Boston Contempo Festival“, kur tapo vienu iš kasmetinio Tarptautinio kompozitorių konkurso laureatu. Rugpjūčio mėnesį operos įrašas ir keletas arijų skambėjo „Lithuanian Heritage Day“ Scranton mieste, Pensilvanijoje. Lapkričio 4 d. 20 val. Antverpeno menų centre „deSingel“ vyksiančiame baigiamajame Pasaulio muzikos dienų 2012 koncerte „Dipukų raudą“ atliks Marco Michaelio De Smeto diriguojamas kamerinis choras „Aquarius“. Daugiau apie šio kompozitoriaus patirtis 2008–2009 m. viešint Vilniuje kaip Fulbrighto stipendiatui ir jo tolesnius kūrybinius planus skaitykite jo tinklaraštyje.
Šiuolaikinės muzikos festivalį Pasaulio muzikos dienos kasmet organizuoja vis kitos šalies ISCM sekcija. ISCM Flandrijos sekcija šio festivalio šeimininke šįmet tapo jau ketvirtą kartą, perėmusi estafetę iš Honkongo (2007), Lietuvos (2008), Švedijos (2009), Australijos (2010) ir Kroatijos (2011). Per 11 festivalio dienų festivalis keliaus per 6 Belgijos miestus (Leuveną, Briuselį, Monsą, Gentą, Briugę ir Antverpeną), sustodamas svarbiausiuose šalies atlikėjų menų centruose ir publikai pateikdamas daugiau kaip 150 kompozitorių iš 46 šalių kūrinius. Šiųmetis festivalis taip pat unikalus ir organizacine prasme: jį drauge organizuoja daugiau kaip 25 Belgijos muzikinių institucijų, koncertų salių ir kolektyvų, o jas koordinuoja trys svarbiausios šiuolaikinės muzikos sklaidos institucijos – Flandrijos muzikos centras, ISCM Flandrijos sekcija ir Kompozitorių forumas (Le Forum des Compositeurs). Šalia visų ISCM nacionalinių sekcijų pateiktų ir atrinktų kandidatų festivalio programoje taip pat nemažai dėmesio bus skiriama ir Belgijoje gyvenantiems kompozitoriams.
Specialiai šiam festivaliui Flandrijos muzikos centras inicijavo naują informacinę platformą „Free Your Ears“, skirtą šiuolaikinės muzikos renginių dokumentacijai ir informacijos apie Belgijos ir kitų šalių kompozitorius bei atlikėjus sklaidai. Šioje platformoje galima rasti informaciją ir apie lietuvių kompozitorių kūrinius, įtrauktus į Pasaulio muzikos dienų 2012 programą, bei nuorodas į jų puslapius internete.