Lapkričio 15–18 d. Chemnice (Vokietija) vykstantis „Sound Exchange“ festivalis užbaigs 2011 m. lapkritį prasidėjusią kelionę per Vidurio ir Rytų Europos eksperimentinės muzikos kultūras. Į keturių dienų festivalio programą įtraukti įdomiausi projektai iš „Sound Exchange dienų“ septyniuose miestuose. Iš Vilniuje festivalio „Jauna muzika“ metu vykusios dienos (2012 m. balandžio 14 d.) baigiamajam festivaliui kuratorių buvo pasirinktas „DIISSC Orchestra“ projektas „Venta“, prikeliantis naujam gyvenimui Sovietų laikais Lietuvoje gamintus elektroninius instrumentus.
Projektą „Sound Exchange“ inicijavo ir koordinavo Berlyne įsikūrusi šiuolaikinio meno ir medijų tyrimus organizuojanti institucija „Dock e. V.“ ir Goethe‘s institutas, rėmė Vokietijos federalinis kultūros fondas. Projekto tikslas – surinkti ir dokumentuoti išlikusią informaciją apie XX a. 7–9 dešimtmečiais Vidurio ir Centrinėje Europoje gyvavusias eksperimentinės muzikos kultūras, kartu siekiant, kad primirštos tradicijos taptų ne vien rašytinės istorijos objektu, bet būtų girdimos ir matomos kaip šiandienos garsinių eksperimentų priešistorė. Metus trukusi „Sound Exchange“ kelionė aprėpė Lenkijos, Slovakijos, Lietuvos, Latvijos, Estijos, Čekijos, Vengrijos ir buvusios Demokratinės Vokietijos Respublikos eksperimentinės muzikos scenas. Visa sukaupta tekstinė medžiaga viešinama internetinėje antologijoje vokiečių, anglų ir projekte dalyvavusių šalių kalbomis. Specialiai baigiamajam festivaliui išleista spausdinta antologijos versija vokiečių ir anglų kalbomis.
Projekto eigoje šiuolaikiniai garso menininkai iš aštuonių dalyvaujančių šalių buvo raginami iš naujo atrasti ir interpretuoti savo šalių eksperimentinės muzikos tradicijas, eksperimentavimo pirmeivių kūrybą, anuometines technologines naujoves, savaip reflektuoti Geležinės uždangos laikų eksperimentavimo dvasią naujuose kūriniuose. Baigiamojo festivalio metu vykstančiuose koncertuose, performansuose, parodose, garso instaliacijose ir dokumentinių filmų peržiūrose prisimenamos tokios figūros kaip specifinės grafinės notacijos ir muzikos instrumentų išradėjas Ernö Király (Vengrija), lenkų elektroakustinės muzikos pirmeivis Bohusławas Schaefferis, įvairias medijas jungiančių avangardinių instaliacijų ir akcijų pradininkas Hardijs Lediņš (Latvija), slovakų avangardinės muzikos lyderis, abstrakčių grafinių partitūrų kūrėjas Milanas Adamčiakas, Rytų Vokietijos elektroninės muzikos pogrindžio atstovas, audiovizualinių eksperimentų pradininkas Frankas Bretchneideris ir daugelis kitų.
Foto: Carsten Stabenow
|
Tuo tarpu lapkričio 17 d. Chemnico kultūros centro „weltecho“ galerijoje pristatomame lietuvių kvarteto
„DIISSC Orchestra“ projekte „Venta“ nesiremiama jokių praėjusių dešimtmečių Lietuvos kūrėjų eksperimentais. Čia garsine medžiaga individualioms keturių kompozitorių (Martyno Bialobžeskio, Antano Jasenkos, Vytauto V. Jurgučio ir Jono Jurkūno) interpretacijoms tampa pats instrumentarijus – sovietų laikais „Ventos“ gamykloje Vilniuje gaminti elektriniai vargonai ir analoginiai sintezatoriai, derinami su šiuolaikinėmis skaitmeninėmis technologijomis.
Festivalio metu (2012 m. spalio 31 d.–gruodžio 2 d.) „Neue Sächsische Galerie“ šalia per visus miestus keliavusios dokumentinės parodos, skirtos projekte dalyvavusių šalių iškiliausiems eksperimentinės muzikos kultūros atstovams, taip pat demonstruojama specialiai šiam festivaliui kuratorių Michalo Murino (Slovakija) ir Jozefo Csereso (Čekiija) parengta grafinių partitūrų paroda „Regima muzika, kurios gali klausytis kiekvienas“ (Visible Music that Anybody Can Listen To). Pagrindinę parodos dalį užima slovakų avangardisto Milano Adamčiako grafinės notacijos ekspozicija. Ją papildo atrinkti įvairių šalių kompozitorių „regimos muzikos“ pavyzdžiai. Tarp jų demonstruojamos ir keturios Broniaus Kutavičiaus partitūros („Paskutinės pagonių apeigos“, „Medžių kova“, „Iš jotvingių akmens“ ir „Magiškas sanskrito ratas“), apibūdinamos kaip natūrali kūrėjo pastanga įveikti tradicinės notacijos ribotumą ir atliepti kūrinių atlikimo specifiką.
Festivalį lapkričio 18 d. užbaigs dviejų tarptautinių ansamblių pasirodymai, „įgarsinantys“ parodoje eksponuojamą grafinę muziką. Milanui Adamčiakui skirtam projektui „TRANS music [VARIATIONS]“ specialiai suburto „Ensemble Mi-65“ sudėtyje pasirodys dar vienas lietuvių eksperimentinės scenos atstovas, dažnas kolaboracinių projektų dalyvis Arturas Bumšteinas.
Daugiau informacijos apie festivalį: http://www.soundexchange.eu/#chemnitz_press_en
MILC inf.