Gruodžio 19 d., trečiadienį, Menų spaustuvėje įvyks 5-asis šiuolaikinės operos festivalis NOA (Naujosios operos akcija). Į žiemos sezoną iš pavasario persikėlęs projektas šiemet renkasi „nano“ kryptį ir tampa vienos dienos arba penkių valandų trukmės festivaliu, kurio tvarkaraštyje – reaktyvinės nanooperos, trumpametražių operos filmų programa „Operos kino šortai“ ir technotroninė audiovizualinė instaliacija „Elektrinės šviesos evoliucija“.
Pirmąsias 2008-aisiais metais vykusio NOA festivalio premjeras galima būtų pavadinti mikrooperomis, kurių vietinėje priešistorėje – 1996-ųjų metų Gintaro Sodeikos 15 minučių trukmės kūrinys „Tobira“, tada taip ir įvardytas – mikroopera. Vėlesni NOA pastatymai judėjo įprastesnių kamerinių – netoli valandos trukmės – operų link. Tuo tarpu šiemet dėl įvairiausių aplinkybių nuspręsta laikytis „nano“ formato ir kurti 3–7 minučių trukmės operas. Beje, įdomus faktas: viena iš šiųmetinių NOA nanooperų galėtų iš karto pagerinti britų kompozitoriaus Peterio Reynoldso operos „Sands of Time“ pasaulinį trumpumo rekordą (3 min. 34 sek.), įtrauktą į Guinnesso rekordų knygą.
Nors operų trukmės traukiasi, festivalio kūrėjų amžiaus ir akiračių ribos plečiasi, kas atsiskleidžia pažvelgus, pavyzdžiui, kad ir į kompozitorių sąrašą, skylantį į dvi dalis arba kartas: „beveik 30-mečių“ (Rūta Vitkauskaitė, Rita Mačiliūnaitė, Leonardas Pilkauskas ir George’as Holloway) ir „virš 40-mečių“ (Linas Paulauskis, Antanas Jasenka). Iš tiesų skirtumai siaučia ne tik kūrybinių grupių sudėtyse, bet ir operų tematikose, tekstuose, muzikos stilistikose ar išraiškos priemonėse.
19 val. Menų spaustuvės Juodojoje salėje įvyksiančioje pagrindinėje festivalio nanooperų programoje bus pristatyti šeši kūriniai: nanooperos „Šunsnukis ir Beprotėlė“, „Peer Gynt“, „Apie Ugnį ir Bėgantį Žmogų“, „Grožis sustabdantis laiką arba dresscode: opera“, „Optinė apgaulė“ ir „The Singing Lesson“.
18 val. Menų spaustuvės Infotekoje festivalio kūrėjai pasidalins savo eksperimentais muzikinio kino srityje – trumpametražių operos filmų programoje „Operos kino šortai“ bus pristatyta dešimt nuo 30 sekundžių iki 8 minučių trukmės muzikinių filmų, sukurtų 2011-ais ir 2012-ais metais Neringoje vykusiose kasmetinėse „Operomanijos vasaros kūrybinėse dirbtuvėse“.
O festivalį atidarys nuo 17 val. iki pat 5-ojo NOA uždarymo Menų spaustuvės Kavinėje veiksianti audiovizualinė instaliacija „Elektrinės šviesos evoliucija“ (Rimo Sakalausko 3D mapping projekcija, Audriaus Ringailos skulptūra, Mišos Skalskio muzika), pasakojanti elektros ir šviesos šaltinių istoriją.
Nepriklausoma kūrybinė grupė „Operomanija“, besiruošdama 5-ajam šiuolaikinės operos festivaliui NOA, savo kūrybines idėjas suformulavo ir nanooperų atsiradimo priežastis atskleidė Nanooperos Manifeste. Ir nors manifeste skelbiama apie greitą, trumpą, mažų gamybos kaštų nanooperą, reaguojančią į spartos visuomenės poreikius, vis dėlto jos nereikėtų painioti su greito vartojimo prekėmis, naudojamomis pagal formulę „nusipirkai-pasinaudojai-išmetei-pamiršai“. Festivalį rengiančios „Operomanijos“ nanooperų kūrybinės komandos tiki, jog kuria ne vienkartinį plastikinį produktą, bet nepakartojamumą ir autoriškumą išlaikantį gyvą meną, kuris suj(a)udina ir neturi nustatytos galiojimo datos.
Nepriklausomos kūrybinės grupės „Operomanija“ inf.
Festivalio programa
Festivalio svetainė internete