Rūta Vitkauskaitė. Nuotrauka: Martynas Aleksa
|
Rugsėjo 6 d. Rygoje, Vidžemės turgaus patalpose pristatoma
Rūtos Vitkauskaitės „Aronijos uvertiūra“, pradėta kurti dar prieš metus kartu su belgų mokslininku ir menininku Bartaku bei vokiečių garso menininku ir elektroninių instrumentų kūrėju Karl-Heinzu Jeronu. Tai pusvalandžio trukmės interaktyvus muzikinis renginys, įtrauktas į
„Rygos baltosios nakties“ kultūros forumo programą.
Neįprasta projekto pristatymo vieta glaudžiai susijusi su pačia jo idėja. Pasak autorių, tai yra žmonių bandymas išreikšti šio augalo (Aronia melanocarpa) esmę ir jo sąlytį su jo aplinka (šiuo atveju, su buvusia plantacija viename vakarų Latvijos kaime).
Nuo 2009 m. belgų mokslininkas ir menininkas Bartaku tyrinėja šį augalą ir jo kultivavimo istoriją vieno hektaro aronijos plantacijoje (1HAMP) Latvijoje; tai dalis jo platesnio tyrimo „PhoEf: The Undisclosed Poésis of the Photovoltaic Effect“. 2013 m. jis susitiko su Rūta Vitkauskaite ir Karl-Heinzu Jeronu ir paprašė jų prisidėti prie meninės šio projekto dalies.
Taigi kompozicijos tikslas buvo muzikiniais gestais perteikti šios uogos fizines savybes: greta naudos sveikatai, ji sukelia ir šalutinių efektų: burnos ertmės išsausėjimą ar netgi dusulį – kas yra perteikiama atitinkamomis vokalinėmis priemonėmis (kai kuriose iš vienuolikos kompozicijos dalių dalyvauja specialiai šiam projektui suburtas choras).
Taip pat svarbus šio performanso elementas – Karl-Heinzo Jerono sukonstruotas aparatas „Aronia Dripping Machine“, naudojamas ir kaip muzikos instrumentas. Jis analizuoja cheminę uogų struktūrą, elektrinių laukų pokyčius ir kitus neprognozuojamus procesus jose ir konvertuoja juos į „aleatorinį“ garsyną.
LMILC inf.