2014 m. spalio 13–15 dienomis Kompozitorių namuose Vilniuje vyks 14-oji tarptautinė muzikos teorijos konferencija „Muzikos komponavimo principai“. Šiemet į Vilnių ji sukvietė 18 mokslininkų, besidominčių sonorizmo muzikoje tema iš Lietuvos ir dar septynių Europos šalių.
Daugiau nei prieš dešimtmetį (1999) prasidėjęs renginys – tarptautinė muzikos teorijos konferencija „Muzikos komponavimo principai“ kaskart ryškiau įsitvirtina ir kaip Lietuvos, ir kaip tarptautinio muzikinio gyvenimo reiškinys. Pradinis konferencijų organizavimo tikslas buvo suaktyvinti Lietuvos muzikinį gyvenimą ir paskatinti susidomėjimą komponavimo teorija. Pamažu konferencijos tapo intensyvia tarptautinio bendradarbiavimo platforma. Jose dalyvavo muzikologai ir kompozitoriai iš daugiau nei dviejų dešimčių šalių ir regionų. Jie atstovavo kelioms dešimtims pasaulio mokslo ir muzikos įstaigų, universitetų, koledžų, konservatorijų ir akademijų.
Išleidžiamas kiekvienos konferencijos leidinys anglų kalba. Jis platinamas ir Lietuvoje, ir už jos ribų.
Nors kiekviena konferencija turi savas potemes („Kūrybos procesas“, „Orkestras kaip fenomenas“, „Sakralinė muzika“ ir kt.), visas vienija bendras epigrafas – „Muzikos komponavimo principai“. Pasak konferencijos vadovo prof. dr. Rimanto Janeliausko, konferencijos „Muzikos komponavimo principai“ idėja brendo bent du dešimtmečius jam dėstant LMTA Kompozicijos katedroje. Per tą laiką susiformavo naujas požiūris į kompozitoriaus kūrybos problemas, buvo atrasti esmingiausi komponavimo principai.
Kompozitoriaus ir muzikologo požiūriai į muzikos teoriją, matyt, iš tiesų skiriasi. Konferencijos vadovo nuomone, kompozitoriui labiau rūpi kūrinio kūrimas, muzikologui – kūrinio pristatymas. Vienam aktualesnis klausimas „kaip?“, kitam – „kas?“ Regis, šie du skirtingi žvilgsniai, iš vidaus ir iš išorės tyrinėjantys muzikos objektą, egzistavo nuo amžių. Palyginkime iškilius vardus: Aristoksenas ir Pitagoras, Gvidas Arecietis ir Boecijus, Ramas ir Kepleris, Hindemithas ir jo mokytojas Keiseris. Pirmieji iš jų buvo dar ir garsūs kompozitoriai. Taigi muzikos komponavimo teorija turi istorinę tradiciją, o šiandien dar linkstama ir į specializaciją.
Konferencijos renginiai turi savitą struktūrą: tai praktinė dalis – koncertai arba meistriškumo kursai bei teorinė (pagrindinė) dalis – pranešimų sesijos. Šiemet konferencijos programoje besidominčius klausytojus rengėjai pakvies į du koncertus, kurie vyks Piano.lt koncertų salėje (Trakų g. 9/Kėdainių g. 1, Vilnius). Pirmajame (spalio 13 d., 19 val.) skambės lietuvių kompozitorių R. Janeliausko, A. Maslekovo, M. Natalevičiaus, A. Mikoliūno ir J. Jurkūno kompozicijos, atliekamos A. Valušytės, J. Morozovos, J. Bieliauskienės, trio „ClaViola“ ir „Vilniaus arsenalas“. Antrasis (spalio 14 d., 19 val.) pakvies pasiklausyti vien fortepijoninės muzikos – „neatpažintus“ M. K. Čiurlionio muzikos ciklus skambins R. Janeliauskas, A. Valušytė, H. Radvilaitė ir J. Karnavičius. Koncertai nemokami.
Inf. Lietuvos muzikos antena