Sekite naujienas:
English
LATGA-A | IAMIC 
 
   
  Titulinis > Naujienos > Lietuvos stendo trauka globalioje world muzikos industrijos platformoje WOMEX 2014
 
 
Klasikinė / Šiuolaikinė
Džiazas
Folk / World / Country
Pop / Rock / Urban
Elektroninė
Senoji estrada

Mūsų adresas

NAUJIENOS

2014-11-10

Lietuvos stendo trauka globalioje world muzikos industrijos platformoje WOMEX 2014


Spalio 22–26 dienomis Santjago de Komposteloje, Ispanijos šiaurės vakaruose esančioje Galicijos regiono sostinėje dvidešimtą kartą buvo suformuota globali tinklaveikos platforma WOMEX (WOrld Music EXpo), skirta pasaulio etninės muzikos (world music) ir įvairių kryžminių jos atmainų industrijai. Šio tarptautinio renginio struktūrą sudaro konferencija, filmų programa, atidarymo ir apdovanojimų ceremonijos, demonstracinių renginių festivalis arba gyva atlikėjų vitrina (showcase festival) ir intensyvi kontaktų mugė – fundamentalus WOMEX platformos elementas. Šiemet į ją įsitraukė apie 2400 delegatų iš beveik pusės visų pasaulio šalių, aprėpiančių visus žemynus, išskyrus Antarktidą. Greta 90-ies aktyviausių pasaulio valstybių minėtoje kontaktų mugėje antrą kartą dalyvavo ir Lietuva, kurios nacionalinį muzikos stendą koordinavo Muzikos informacijos ir leidybos centras, bendradarbiaudamas su septyniomis įstaigomis ir nepriklausomais atlikėjais bei muzikos vadybininkais. Kolektyvinio Lietuvos etninės muzikos kultūros stendo parengimą ir pristatymą svariai rėmė Lietuvos kultūros taryba.

 

Lietuvos nacionaliniame muzikos stende veikliai ir efektyviai dirbo įvairialypė žmonių grupė: šiuolaikinės baltiškos muzikos įrašų leidyklos „Dangus“ ir festivalio „Mėnuo Juodaragis“ vadovas Ugnius Liogė; daugiainstrumentininkas, folkloro ansamblio „Vydraga“, instrumentinės liaudies muzikos festivalio „Griežynė“ ir įvairių world music projektų vadovas Algirdas Klova; įrašų leidyklos „Semplice“ vadovė Rūta Skudienė; daugiainstrumentininkas, koncertų agentūros ir įrašų leidyklos „Saulės muzika“ vadovas Saulius Petreikis; Lietuvos džiazo federacijos vadovė Solveiga Rusytė; kanklininkė ir vokalistė, grupių „MaLituanie“ ir „Merope“ atlikėja Indrė Jurgelevičiūtė ir kiti.

 

Produktyvi terpė ryšiams daugintis

 

„Šiemet Lietuvos stendas buvo daug pastebimesnis, jautėme nuolatinį dėmesį, tad ir mugėje atsirado daugiau judėjimo, susitikimų, užmezgėme svarbių kontaktų“, ‒ entuziastingai komentavo vienas iš nacionalinio Lietuvos muzikos stendo dalyvių U. Liogė. Penkioms Lietuvos (post)modernios etninės muzikos kultūros pristatymo, intensyvaus bendravimo ir tarptautinių ryšių mezgimo dienoms Lietuvos delegatai ruošėsi ištisus metus. Nors mūsų šalies XXI a. etninės muzikos garsovaizdis šioje globalioje platformoje atveriamas tik antrą kartą, mugės metu pavyko pritraukti įvairių žiniasklaidos atstovų, prodiuserių ir įrašų leidėjų dėmesį.

 

Ilgametė patirtis, sukaupta rengiant kolektyvinius Lietuvos stendus tarptautinėje įvairių žanrų muzikos industrijos mugėje MIDEM, padėjo šiųmetį šalies stendą paversti traukos objektu. Kaip teigia Muzikos informacijos ir leidybos centro tarptautinių projektų koordinatorė Rimantė Sodeikienė, šiuo metu mugė WOMEX yra itin gyvybinga ir dinamiška erdvė, kurioje apsilankius, nekyla abejonių kitais metais vėl organizuoti mūsų šalies etninės muzikos ir įvairiarūšių tarpžanrinių jungčių pristatymą.

 

„Specialiai WOMEX Muzikos informacijos ir leidybos centras išleido muzikos rinktinę, kurioje pristatomi šviežiausi lietuvių atlikėjų kūrybiniai sumanymai ir kolaboracijos. Šiais metais išleistoje muzikos įrašų kompiliacijoje „Note Lithuania – Folk / World“ ‒ septyniolika kruopščiai atrinktų Lietuvos atlikėjų šiuolaikinio folkloro, world ir neofolk muzikos kūrinių. Kompaktines plokšteles dalinome prodiuseriams, radijo stočių laidų vedėjams, spaudos žurnalistams, kultūros vadybininkams, kol vieną dieną plokštelių tiesiog pritrūkome“, ‒ veržliai komentavo R. Sodeikienė.

 

Išdalintų kompaktinių plokštelių ir kitų leidinių stygius nesunkiai paaiškinamas suvokus pasaulio etninės muzikos industrijos platformos mastą, juk WOMEX įvardijama svarbiausiu world muzikos profesionalų forumu pasaulyje. Mugės ekspozicijoje, kurioje buvo sukurta itin palanki terpė bendradarbiavimo ryšiams daugintis, buvo pristatyta 280 skirtingų stendų. Delegatai turėjo galimybę dalyvauti 22-ose muzikos industrijos inovacijų ir tendencijų konferencijos sesijose, įvairiuose tinklaveikos (networking) renginiuose ir pristatymuose, apskritojo stalo diskusijose arba privačiose konsultacijose, o visų mugės dalyvių ir gausios publikos laukė daugiau kaip 60 skirtingų pasirodymų, kurie buvo parodomosios WOMEX festivalio programos dalis. 

 

Globalus kontekstas, perspektyvos ir tarptautinės kolaboracijos

 


Indrė Jurgelevičiūtė ir Saulius Petreikis

Nuotrauka Ugniaus Liogės

Vienas iš lietuvių delegacijos atstovų S. Petreikis, dalyvavęs WOMEX mugėje pirmą kartą, tikina, kad mugė tapo puikiu orientyru, pagal kurį galima vikriai susigaudyti ir nustatyti savo „koordinates“ globaliame world muzikos kontekste. „Man tai buvo atradimas, kažkas nepaprasto. Mugė padėjo pamatyti savo vietą tarptautiniuose vandenyse, suprasti, kas esi tarp kitų world muzikos atlikėjų. Tiesa, nustebino tai, kad pamačiau ir išgirdau nemažai žmonių, pataikiusių lyg ir ne į savo žanrą“, ‒ teigė S. Petreikis. Paklaustas, ar renginyje pavyko rasti tai, ko ieškojo, muzikas tvirtino gavęs dar daugiau.

 

„Man patinka įvairios ir netikėtos muzikos kūrėjų bei atlikėjų kombinacijos, stiprūs solistai, kurių ieškojau ir šioje mugėje. Pavyko užmegzti daug žadančius ryšius su Japonija. Tiesą pasakius, tų ryšių begalės... Visi nori kažką daryti, kartu kurti. Parsivežiau apie 400 kontaktų, tačiau žinau, kad visa tai persijojus dalis nubyrės, mat kai kas neatitinka to, ko ieškojau. World muzika ‒ plati sąvoka, kiekvienas ją suvokia kitaip, tačiau man WOMEX pritrūko grynesnių world formų. Pagaliau norėčiau pabrėžti, kad ten vykstantiems atlikėjams esmingiausi turėtų būti ne jų pačių pasirodymai scenoje, o kontaktų mezgimas ir sujungimas“ ‒ pastebi muzikas.

 

Atsivėrusiomis galimybėmis ir bendradarbiavimu su tarptautinėmis muzikos kompanijomis džiaugiasi jauna atlikėja I. Jurgelevičiūtė. Greta tolimesnei karjerai svarbių aplankytų konferencijų, interviu Šveicarijos World Music radijui, pokalbio su Senegalo Tarptautinės Afrikos muzikos parodos (Salon International de la Musique Africaine) organizatoriais dėl „MaLituanie“ bei „Solo & Indrė“ projektų,  kitų susitikimų ir tarptautinio bendradarbiavimo su Europos bei JAV šalimis svarstymų, įvyko ir dialogas su vengrų prodiuseriu bei žurnalistu Balázsu Weyeru, kartu su kitų Baltijos šalių atstovais. Jame buvo aptartos Baltijos muzikos scenos atlikėjų perspektyvos ir programos kitų metų Vengrijoje organizuojamos WOMEX platformos koncertiniams renginiams.

 

U. Liogės manymu WOMEX renginys yra solidus ir išpuoselėtas, pritraukiantis viso pasaulio prodiuserius, organizatorius ir leidėjus, o kiekvienas dalyvis ten gali gauti tiek, kiek tik įstengs aprėpti. „Nieko nėra geriau, nei išgirsti ir pamatyti grupę gyvai. Man teko dalyvauti labai originalių kolektyvų pasirodymuose, kurių keletą numatėme pakviesti į festivalius Lietuvoje. Džiaugiuosi, kad susipažinome su prodiuseriais. Užmezgėme ryšius su labai įdomia kolumbiečių, gyvenančių Belgijoje, grupe „La Chiva Gantiva“, bendravome su Lenkijos atstovais. O kartu su Latvijos ir Estijos muzikantais juokavome, kad bendradarbiavimo tarp Baltijos šalių stygių kompensuojame susitikdami WOMEX.“ 

 

Atlikėjų pasirodymai pagrindinėje scenoje ‒ „septynių samurajų“ rankose

 

Anksčiau minėtoje mugės vakarinių koncertų programoje dalyvauja komisijos atrinkti atlikėjai iš įvairių pasaulio šalių. Anot R. Sodeikienės, įdomu tai, kad kiekvienais metais dalyvius renka vis kita komisija. „Pagrindiniai mugės organizatoriai visada tie patys, tačiau komisija, renkanti konferencijų, prisistatymų, vakarinių koncertų programas, kasmet sudaroma iš septynių naujų narių, pasivadinusių  „samurajais“. Šie „samurajai“ yra aktyvūs muzikos agentūrų vadybininkai ir prodiuseriai, netenkantys teisės pagrindiniuose koncertuose pristatyti savo atstovaujamo muzikanto ar kolektyvo. Tai atspindi „samurajaus“ vertybes: tvirtą valią ir ištikimybę savo įsitikinimams“, ‒ pasakojo pašnekovė. Paklausus, kokie atrankos kriterijai taikomi dalyviams, R. Sodeikienė šypteli: „Pagrindinis kriterijus yra visiškai subjektyvus ir intuityvus – atranką vykdantis „samurajus“ turi tarti „tai man patinka! Vis dėlto apsilankius bet kuriame koncerte nesunku pajusti, jog neužtenka tiesiog gerai groti, reikia išskirtinių idėjų, įdomių elementų, netikėtų jungčių, kūrybiško balansavimo tarp inovacijos ir tradicijos, tiesiog kažko stipriai kabinančio“.

 

Pasiteiravus Muzikos informacijos ir leidybos centro tarptautinių projektų koordinatorės R. Sodeikienės, ar kitąmet atlikėjų atrankoje į demonstracinių renginių festivalį arba gyva atlikėjų vitriną (showcase) planuoja dalyvauti ir lietuvių muzikantai, ji pastebi, kad tikimasi aktyvaus lietuvių (neo/post)folk ir world atlikėjų įsitraukimo. „2015 metais į Vengrijos sostinę Budapeštą persikelsianti WOMEX platforma turėtų pritraukti dar daugiau dalyvių. Joje planuojama pristatyti ir Baltijos šalių muzikos sceną, o, kiek žinau, prodiuseriai rengia ir specialų trijų Baltijos šalių projektą“ ‒ tikina šiųmečio nacionalinio Lietuvos muzikos stendo koordinatorė.

Gerūta Griniūtė

© Muzikos informacijos ir leidybos centras, A. Mickevičiaus 29, 08117 Vilnius, tel: (8 5) 272 69 86. Siųskite klausimus / komentarus adresu [email protected]
Visos tekstų, nuotraukų, logotipų, muzikos, iliustracijų teisės yra saugomos įstatymų. Medžiagą galima naudoti autorių ir atlikėjų reklamos tikslais, tačiau būtina minėti autorių ir šaltinį, jei jie yra žinomi. Jei tokių nuorodų nėra, šaltinis yra Muzikos informacijos ir leidybos centras (MILC).