Muzikos informacijos ir leidybos centras 2014 m. išleido dešimtą sinoptinį Lietuvos šiuolaikinės kūrybos kompaktinį diską iš serijos ZOOM IN. Šviežiausiai šiuolaikinei muzikai iš Lietuvos skleisti ir skatinti skirta serija pradėta leisti 2002 m. Šį kartą ji kreipia dėmesį į ryškiausias 2012–2013 metų premjeras. Beveik visos rinktinės kompozicijos buvo įvertintos Lietuvos kompozitorių sąjungos organizuojamuose Geriausių metų kūrinių apdovanojimuose. Šio CD leidybą parėmė Lietuvos kultūros taryba. Muzikos informacijos ir leidybos centro partneris – Lietuvos kompozitorių sąjunga.
Kompaktinės plokštelės „ZOOM IN 1O“ recenzija
ZOOM IN 10 atkeliavo gerokai pasikeitęs, visų pirma, įpakavimo formatu ir dizainu: atsisakyta plastikinės dėžutės, kuri pakeista popieriniu voku, taip pat atsisakyta ir šios serijos viršeliuose dominavusių gamtos vaizdų, kurie pakeisti elegantiška ir šiuolaikiška plokščio dizaino abstrakcija.
Paėmęs šią kompaktinę plokštelę į rankas iškart pagalvoji, jog tai šiuolaikiškas, pagal naujausias grafinio dizaino tendencijas sukurtas produktas, koks ir turėtų būti šiuolaikinę muziką pristatantis leidinys. Atsisakę viršelyje gamtos vaizdų šiek tiek nutolstame nuo lietuvių muzikai būdingo neoromantinio provaizdžio, kuris keliose pastarosiose ZOOM IN kompaktinėse plokštelėse ne itin atitiko turinį. Nesupraskite klaidingai, įvairiose dimensijose (ar tai būtų muzikos kalba, ar meninės idėjos, ar kt.) pasireiškiančios neoromantinės tendencijos nėra savaime blogas reiškinys, o veikiau vienas iš skiriamųjų lietuvių muzikos bruožų. Šios tendencijos niekur neišnyko, jų taip pat esama ir šioje kompaktinėje plokštelėje pristatomuose kūriniuose, tačiau jos nėra reprezentuojamos taip tiesmukai, kaip tai darė ankstesnių ZOOM IN viršeliai.
Vis dėlto naujas įpakavimo formatas suteikia keletą papildomų aspektų ZOOM IN serijai, kuriuos, manau, vertėtų aptarti. Ši kompaktinių plokštelių serija visada buvo orientuota į užsienio rinką, kaip leidinys, skirtas supažindinti užsieniečius su naujausiais lietuvių kompozitorių kūriniais, skatinti jų kūrybos sklaidą užsienyje. Kaip ir visi tokio pobūdžio leidiniai, ZOOM IN yra platinamas nemokamai. Taigi, atrodo, daugiau nei logiška pakeisti senąjį konservatyvųjį CD pakuotės formatą kur kas portabilesniu ir pigesniu popieriniu variantu, kuris akivaizdžiai yra labiau tinkamas tokios paskirties kompaktinėms plokštelėms. Tai rodo ir užsienio praktika. Teko matyti ir turėti nemažai panašių kompaktinių plokštelių iš įvairių užsienio šiuolaikinės muzikos festivalių, tačiau tarp jų plastikinėse dėžutėse įpakuotų nebuvo. ZOOM IN 10 savo leidimo kokybe ne tik kad nenusileidžia panašioms užsienyje platinamoms plokštelėms, bet ir pranoksta didžiąją dalį jų.
Šiaip ar taip, naujas įpakavimo formatas turi ir savų trūkumų. Didžiausias jų – kompozitorių biografijų ir kūrinių anotacijų bukleto nebuvimas. Tai, mano nuomone, tikrai nepagerina lietuvių muzikos sklaidos galimybių ir kartu sumažina švietėjišką ZOOM IN serijos vertę. Taigi, tapusi patrauklesnė, modernesnė, ZOOM IN 10 tapo menkesne vienoje iš savo pagrindinių kategorijų. Galima ginčytis, jog panašūs užsienio leidiniai taip pat yra leidžiami be anotacijų ir kompozitorių biografijų, tačiau ZOOM IN serijos jokiu būdu negalima aklai prilyginti festivalių ar kūrybinių dirbtuvių leidžiamoms reklaminėms plokštelėms. Visų pirma, dėl socialinės šios serijos reikšmės Lietuvos įrašų rinkoje.
Pripažinkime, jog naujų lietuvių šiuolaikinės muzikos įrašų sulaukiame ne itin dažnai. Muzikos leidybos ir platinimo situacija Lietuvoje gerokai skiriasi nuo didžiųjų valstybių, tokių kaip Vokietija, Austrija, Prancūzija, iš kurių ir pasiskolintas ZOOM IN 10, kaip reklaminės kompaktinės plokštelės, įpakavimo formato modelis. Tačiau ZOOM IN serija Lietuvoje visada buvo kur kas daugiau nei užsieniečiams skirtas reklaminis leidinys. Tai bene vienintelė galimybė dar kartą po premjeros išgirsti geriausius metų kūrinius. Todėl nesuklysiu sakydamas, jog šiuolaikinės lietuvių muzikos brangintojų fonotekose šios serijos plokštelės užimdavo ypatingą vietą. Ir ne tik dėl to, jog jose buvo galima rasti tikrai gerų ir niekur kitur nepublikuojamų lietuvių kompozitorių kūrinių, bet ir dėl to, jog jos niekuo nesiskyrė nuo komerciniu pagrindu išleistų plokštelių. Tiesą sakant, jei jos nebūtų platinamos nemokamai, niekada nebūčiau jų priskyręs reklaminių leidinių kategorijai. Iki šiol ZOOM IN kompaktinės plokštelės buvo leidžiamos pakankamai solidžiai, kad galėtų bent jau Lietuvos rinkoje būti platinamos už atlygį. Tuo tarpu naujausioji ZOOM IN dalis, kad ir kaip būtų gaila, nebėra toks pats solidus produktas ir, nepaisant čia skambančios muzikos, yra kur kas didesnė galimybė, jog jis ne atsidurs šalia kitų lietuvių šiuolaikinės muzikos kompaktinių plokštelių lietuvių asmeninėse fonotekose, o dūlės kažkur lentynose. Ir iš tikrųjų, kodėl gi neišleidus komercinės ZOOM IN versijos už patrauklią kainą? Jei ji būtų išleista taip pat puikiai, kaip, tarkim, 2009 metais pasirodęs Raimondo Sviackevičiaus albumas acCORPUS SIMULACRUM ar 2010 m. išleista Ramūno Motiekaičio plokštelė Tylinčių daiktų muzika, tikrai atsirastų norinčių už jį sumokėti apie 20-30 LT.
Ko gera, rašant apie kompaktinę plokštelę, negalima nepaminėti muzikos. Visų pirma – garsas. Jis išties puikus. Kai kurie kūriniai, pavyzdžiui, Tomo Kutavičiaus „Dieviškas šėlas“, šioje plokštelėje skamba daug geriau nei koncertų salėje. Tai yra didelis komplimentas garso režisieriams, nes dažniausiai esti atvirkščiai, gyvas kūrinio atlikimas daugeliu atveju palieka kur kas geresnį įspūdį nei jo įrašas. Visų skirtingose erdvėse ir skirtingų garso režisierių darytų garso įrašų virtualios akustinės erdvės yra tikrai profesionaliai suvienodintos, tad klausytis šios plokštelės – vienas malonumas. O pasiklausyti išties yra ko, nes šioje kompaktinėje plokštelėje galime rasti didelį naujausių kūrinių spektrą: nuo kūrinių simfoniniam orkestrui (Žibuoklės Martinaitytės „Horizontai“, Ramintos Šerkšnytės „Ugnys“ simfoniniam orkestrui, Tomo Kutavičiaus koncertas fortepijonui „Dieviškas šėlas“) iki kamerinių (Algimanto Kubiliūno „Kodėl?“ medinių pučiamųjų kvintetui, Justinos Repečkaitės „Chartres“ styginių orkestrui, Ramūno Motiekaičio „Žaliasis spengesys“ dešimčiai akordeonų) ir solinių (Broniaus Kutavičiaus „Andata e ritorno II“ smuikui solo).
Recenzuoti kompaktinėje plokštelėje pristatomus kūrinius, mano galva, daug prasmės nėra, mat savo recenzijų, vertinimų ir kitokios kritikos dalį (taip pat ir iš šio straipsnio autoriaus) šie opusai jau spėjo susižerti po premjerų. Taip, šioje kompaktinėje plokštelėje esama kūrinių, kurie mane asmeniškai džiugina labiau ir kurie mažiau, tačiau pasilikdamas asmeniškumus sau, turiu pripažinti, jog tai išties geriausia, ką šiuo metu turime...
Tad besidžiaugdamas gražiu skambesiu ir tikrai gerai parinktu turiniu lieku tam tikrame laukimo režime, su nerimu galvodamas apie būsimą, vienuoliktąją, ZOOM IN dalį, kuri atskleis naujas šios serijos vystymosi strategijas. Sunku pasakyti, ar ZOOM IN išliks tokiu pat svarbiu socialiniu faktoriumi Lietuvos muzikos pasaulyje, ar taps tik užsieniečiams aktualiu egzotiškos šalies muzikos rinkiniu. Šiaip ar taip, pokyčiai yra neišvengiama visa ko dalis, tad natūralu, kad ir ZOOM IN atėjo laikas keistis. O tiksliai atsakyti į klausimą, ką šiai leidinių serijai atnešė šie pirmieji (ir tikriausiai ne paskutiniai) pokyčiai, galėsime tik po kelerių metų. Taigi, belieka tik laukti...
Andrius Maslekovas