Mančesteryje gyvenančios ir kuriančios lietuvių kompozitorės Vitalijos Glovackytės kuruojama eksperimentinės muzikos grupė „Another Contemporary Music Ensemble“ (ACM) kartu su anglų kompozitoriumi ir atlikėju Joe Snape šių metų gegužės-birželio mėnesiais surengs deformuotos, sugedusios instrumentinės/elektroninės popmuzikos turą Jungtinėje Karalystėje (Londone, Birmingame, Šefilde, Liverpulyje, Mančesteryje) ir kituose Europos valstybių miestuose (Berlyne, Amsterdame, Kopenhagoje, Orhuse). Ture nuskambės Joe Snape’o 45 min. darbas ansambliui, elektronikai, savadarbiams instrumentams bei gyvai vizualikai. 2016 m. vasarį Anglijoje numatyto ansamblio „Apartment House“ turo metu šiuolaikinės muzikos projektų mėgėjų lauks dar vienas netikėtumas – šiuo metu Vitalijos Glovackytės ruošiamos 30–40 min. kompozicijos ansambliui, elektronikai, savadarbiams instrumentams ir
lo-fi technologijai premjera. Šiuo kūrybiniu sumanymu autorė siekia įprasminti
per-dirbtos muzikos idėją.
Lietuvių kompozitorė Vitalija Glovackytė (g. 1990), baigusi studijas M. K. Čiurlionio menų mokykloje Vilniuje ir RNCM (Royal Northern College of Music) Mančesteryje, nusprendė nusigręžti nuo akademinės muzikos ir pasukti DIY (Do It Yourself) estetikos keliu. Įkvėpta Mančesterio miesto industrinio gyvenimo, nuo Viktorijos laikų išlikusiuose sandėliuose ir fabrikuose įgyvendinamų įvairiausių laisvųjų improvizacijų, alternatyvių filmų kolektyvų pasirodymų ar eksperimentinės elektroninės muzikos koncertų, kompozitorė pasiryžo kurti bei gyvai atlikti muziką pačios sukurtais instrumentais, dažnai sukonstruotais/perdirbtais iš lo-fi techninės įrangos, senų instrumentų bei kasdieninės apyvokos objektų. „Po daugelio bandymų inkorporuoti elektroninę muziką į instrumentinę, kūryba laipsniškai reikalavo vis daugiau rankų darbo, taip pradėjau leisti dienas ardant seną elektroninę technologiją, garso kolonėles ir t.t., su iniciatyva išgauti naujas idėjas bei garsus – šis procesas tapo pagrindiniu transformacijos veiksniu, judant dabartinės mano kūrybos link“, – aiškino kompozitorė.
2012 m. Vitalija Glovackytė kartu su kompozicijos bendramoksliu Michaelu Cuttingu subūrė šiuolaikinės eksperimentinės muzikos grupę „Another Contemporary Music Ensemble“, kurios veikla yra vis sunkiau apibrėžiama, retai vieno pavidalo ir nuolat atrandanti save tarp kitų žanrų. Jaunas kolektyvas ACM jau turėjo progų tapti kelių inovatyvių projektų dalimi: 2014 m. Mančesteryje atliko Vitalijos Glovackytės 40 min. kompoziciją „EIGHTFEET.COM“ ansambliui, šokėjui, gyvai vizualikai bei elektronikai, Londono „Cafe OTO“ erdvėje pristatė eksperimentinės muzikos projekto „this is OHNO“, kurto kartu su Danijos kompozitoriais, rezultatus, o 2013 ir 2014 m. pasirodė Hadersfildo šiuolaikinės muzikos festivalyje.
12-os stygų elektroninis instrumentas „Homeswinger“
|
Pristačiusi kompoziciją „EIGHTFEET.COM“, kurios pagrindinė idėja buvo „masinės komercijos smegenų plovimas“, Vitalija Glovackytė pradėjo ruošti kitą projektą. Šiuo metu plėtojamo kūrinio sąsajos su šiuolaikine visuomene bus atskleistos, pasitelkiant
per-dirbtos muzikos koncepciją. „Praeitų metų balandį pradėjau 18-os mėnesių kūrybinę rezidenciją su britų eksperimentinės muzikos grupe „Apartment House“. Ansamblio vadovas, violončelininkas Antonas Lukoszevieze pripažino, kad muzikantai bus nusiteikę viskam, ir paskatino jaustis laisvai, rašyti ką noriu ir kam noriu. Be abejonės, to ir ėmiausi. Dalyvavau keliose dirbtuvėse, kuriose praleisdavau po 5–8 valandas su gręžtuvu ir lituokliu rankose. Rezultatai – savadarbis efektų pedalas ir 12-os stygų elektroninis instrumentas, pavadintas „Homeswinger“. Be to, jau pusmetį pildau savo industrinę sekciją perdirbimo centruose surinkta sena ir apleista technika, išmestais kasdieninės apyvokos objektais: mobiliais telefonais ir perdirbtais jų mikromotorais, senais laidinių telefonų ragelio mikrofonais, radijo grotuvais, garso kolonėlėmis ir kt. Daugiausiai pagyrų sulaukė sutalžytas smuikas, atgabentas iš Oslo ir panaudotas Johanneso Kreidlerio premjeroje, kurios metu scenoje buvo sunaikinta daugiau kaip 60 smuikų! Mintis, kad šis instrumentas bus
per-naudotas, nors jis turėjo būti išmestas ir niekada daugiau nepavartotas, man pasirodė gana patraukli“.
Visa tai taps muzika, kai muzikos performanso procese instrumentai bus išardyti ir per-dirbti į naujus instrumentus. Pasirodymo struktūrą diktuos pats instrumentų per-dirbimo vyksmas. „Didžioji dalis muzikinės medžiagos bus pasiskolinta iš draugų, garso menininkų ir kompozitorių, kurių veikla žaviuosi jau kurį laiką. Surinktą medžiagą per-kursiu į kažką visiškai nauja (ačiū už dosnų leidimą!)“.
Kompozitorė Vitalija Glovackytė tikisi atrasti tinkamą šios muzikos tipą apibūdinantį terminą: „Kuo daugiau galvoju apie šį projektą, tuo labiau svarstau, kad per-dirbimas nėra tinkamas žodis. Kūrybinio proceso metu vis atsiranda naujų sinonimų kaip per-konstravimas, per-naudojimas, per-kėlimas į naują kontekstą, gal kūrinį tiesiog galėčiau pavadinti „RE“ („PER“ – išvertus iš anglų kalbos – aut. past.)? Bet apsisprendimui dar turiu nemažai laiko“. Kolektyvų „Another Contemporary Music Ensemble“ ir „Apartment House“ turų metu stebėtojai galės padėti nuspręsti, kaip įvardyti šią per-konstruojančią ir savadarbiais instrumentais atliekamą muziką.
Brigita Jurkonytė