Festivalis „Jauna muzika“, prieš aštuonerius metus pasukęs e-muzikos kryptimi, vėl keičia savo veidą. Šiemet jis publikai prisistato nauju vardu „Garso galerija“ ir balandžio 25–gegužės 7 dienomis klausytojams žada pateikti dešimt skirtingų projektų, kuriuose žinomos e-muzikos srovės ir naujų formų atsiradimą provokuojantys eksperimentai bus eksponuojami trijų Lietuvos didmiesčių – Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos – kultūrinėse erdvėse.
Svarbiausiu šiųmetės „Garso galerijos“ programos saitu tampa tarpdiscipliniškumas, sukuriantis prielaidą rastis daugialypei terpei, kurioje sąveikauja garsas, vaizdas, muzikos atlikimas ir kūno plastika. Dauguma festivalio dalyvių yra įvairiapusiai menininkai, peržengiantys tradicinio suvokimo bei formos ribas ir tampantys tarpdisciplininio meno kūrėjais. Sykiu dažno jų veikla neapsiriboja vien kūryba bei atlikimu, bet apima ir kuratorystę, leidybą, radijo transliacijų rengimą, bendruomeninių projektų, festivalių organizavimą. Tad jų dalyvavimas „Jaunoje muzikoje“ vertingas dar ir tęstinio bendradarbiavimo, ryšių tinklo plėtros aspektu.
Siekiant lankytojams bent kiek palengvinti susivokimą šioje pliuralistinėje ir neretai sunkiai apibrėžiamoje terpėje, kiekvienam festivalio renginiui buvo sugalvota antraštė, nurodanti į elektroninės muzikos žanrą/stilių (tarp jų – ambient, noise, industrial, elektroakustinė kūryba), reiškinį (interaktyvumas, performatyvumas, mobilumas, eksperimentavimas) ar meno rūšių junginį (šokis, kūno plastika, garso menas). Jų istorinis kontekstas ir svarbiausios figūros glaustai pristatomi Jurijaus Dobriakovo parašytame festivalio gide (šiuos tekstus galite pasiskaityti festivalio tinklalapyje http://www.garsogalerija.net/ ir buklete).
Festivalį pradės du projektai, rengiami bendradarbiaujant su Kauno šokio teatru „Aura“, kuriuose atsiskleis garso meno sąlyčiai su judesio menu ir komunikacijos technologijų reikšmė elektroninės muzikos raidai. „Interaktyvaus garso ir plastikos galerijoje“ (balandžio 25 d. 16 val.) veiks tarptautinis internetinio ryšio tiltas Gracas–Kaunas, kurio metu šiapus ekrano Kaune judantys „Auros“ šokėjai realiu laiku reaguos į Grace reziduojančio slovakų choreografo Tomaso Danielio gyvai režisuojamą šokio spektaklį „Grenztänzer“ („Paribio šokiai“). Abipusę plastinę raišką kurstys diskžokėjaus Grace gyvai grojami laužyti ritmai. Pasak Kauno šokio teatro „Aura“ vadovės Birutės Letukaitės, „dabar itin aštriai juntamas fizinės komunikacijos poreikis, kai vyksta realus apsikeitimas energija tarp gyvų būtybių, o ne vien virtuali komunikacija kibernetinėje erdvėje. Iš tos gyvos energijos gimsta improvizacija, kuri tampa pagrindu naujoms koncepcijoms ir kūriniams.“
Jai savaip atitaria čekų choreografas Karelas Vanekas, iš kurio improvizacijų su „Auros“ šokėjais 2008 m. gimė šokio spektaklis „Interjerai“. Pusvalandžio trukmės spektaklis, kuriam scenografiją ir vaizdo projekcijas kūrė pats choreografas, o garsiniam fonui buvo pasirinkta „Jaunos muzikos“ klausytojams jau pažįstamo žymaus vokiečių garso menininko Alva Noto (Carsteno Nikolai) muzika, bus rodomas antrąjį festivalio vakarą, pavadintą „Šokio ir garso galerija“ (balandžio 27 d. 19 val.). Tą patį vakarą savo pasirodymą „Didelės storos pakuotės“ surengs audiopoetinio spengsmo grupė iš Vilniaus „Betoniniai triušiai“, dalyvaujant dainininkei Skaidrai Jančaitei. Abu renginiai vyks Kauno BLC verslo lyderių centro konferencijų salėje „BLC kitas menas“, kurioje jau keleri metai rengiama šokio laboratorija „Aura ir kiti demonai“ bei įvairūs šiuolaikinio meno projektai.
Festivalio renginiai Vilniuje prasidės žinomų ambient scenos atstovų pasirodymais „Gaubiančio garso galerijoje“ (balandžio 28 d. 19 val. „Piano LT“ koncertų salėje). Vokietis Thomas Köneris, daugelį metų kino pramonėje dirbęs garso inžinieriumi, o vėliau tapęs medijų menininku ir už savo audiovizualinius kūrinius pelnęs reikšmingų elektroninės muzikos ir kino apdovanojimų, pristatys vieną savo naujausių kūrinių „La Barca“ (2009 m. išleistą Prancūzijos industrinės muzikos leidyklos „Fario“) ir drone muzikos paveikslus. Šioje galerijoje taip pat dalyvauja kitas garsus drone krypties atstovas – švedų menininkas, kuratorius, konceptualių projektų kūrėjas Carlas Michaelis von Hausswolffas.
„Elektroakustinio garso galerijoje 1“ (balandžio 29 d. 19 val. „Piano LT“ koncertų salėje) išgirsime nepailstamai eksperimentuojantį italų fleitininką Manuelį Zurria (garsaus italų šiuolaikinės muzikos ansamblio „Alter Ego“ narį), atliksiantį solidžią trijų dalių programą ir naujausią lietuvių kompozitorių Martyno Bialobžeskio bei Ryčio Mažulio kūrybą. Šįkart skambės net trys naujausių Mažulio kompozicijų versijos fleitai ir elektronikai, apie kurias atlikėjas kalba su neslepiama nuotaba ir susižavėjimu: „Utopija ir radikalizmas, paviršutiniškumas ir ciniškumas, poezija ir robotiškumas. Mažulio muzikoje garsas tampa stebinančiu nuotykiu. Didelį įspūdį man padarė jo pasąmoninis rituališkumas, jo žinios radikalumas, nuostaba, kuri kyla iš tobulos struktūros…“
„Elektroakustinio garso galerijoje 2“ (gegužės 6 d. 19 val. „Piano LT“ koncertų salėje) telksis didžiausia lietuviškų premjerų koncentracija – festivalio užsakyti Egidijos Medekšaitės, Jono Jurkūno, Antano Kučinsko ir Algirdo Martinaičio opusai bei naujas Vytauto Germanavičiaus kūrinys, kuriuos atliks ir anksčiau „Jaunoje muzikoje“ įspūdingas premjeras pristatęs styginių kvartetas „Chordos“, perkusininkas Saulius Astrauskas bei sopranas Kristina Žaldokaitė, elektroninėmis priemonėmis transformuosianti savo balsą realiu laiku.
Dar keletą festivalio užsakytų kūrinių bus galima išgirsti Dailininkų sąjungos Pamėnkalnio galerijoje rengiamose „Industrinio garso“ (balandžio 30 d. 19 val.) ir „Eksperimentinio garso“ (gegužės 2 d. 18 val.) galerijose. Ankstesnis „Jaunos muzikos“ kuratorius Vytautas V. Jurgutis pristatys naują grynosios elektronikos opusą, kuriame iš samplaikų ir virpesių kuriamas abstraktus garsų ir ritmų audinys. Savo krypties tarp elektroninių ir akustinių instrumentų (violončelės ir smuiko) skambesių šįkart ieškos kaunietis Ričardas Ivanauskas (Skardas), pastaruoju metu itin retai dalyvaujantis dideliuose viešuose renginiuose. Paprastumo ir redukavimo keliu žengiantis kompozitorius Ramūnas Motiekaitis kvies įsiklausyti į „neelektroniškai“ skambančius garsus, glūdinčius veikiau potencialiame, nei aiškiai išreikštame būvyje. Improvizaciją amžino keliavimo tema iš savo naujausio albumo pateiks šių metų festivalio kuratorius Antanas Jasenka. Britas Paulas Ramshaw surengs improvizacinį pasirodymą, kuriame naudos garsus, gautus preparuojant balso įrašus ir vokalinių kūrinių (pirmiausia operos) atlikimų fragmentus. Tuo tarpu garso architektai Denisas Šafovalas (Atrac) ir Tomas Grunskis (ad_OS) specialiai šiam festivaliui kuria garso perdirbimo projektą (Sound(RE)cycler Project), kurio šaltiniu tapo muzikos notacijoje naudojami trys smuiko raktai.
„Performatyvaus garso galerijoje“ (gegužės 3 d. 19 val., Pamėnkalnio galerija) pasirodys aktyvūs eksperimentinės scenos dalyviai, praplečiantys savo pasirodymus įvairiais papildomą prasminį krūvį nešančiais performatyviais elementais: architekto Dariaus Čiutos bei Rusijos improvizacinės ir triukšmo muzikos scenos atstovo, saksofonininko Iljos Belorukovo duetas; smuikininkė Lina Lapelytė, gyvai kurianti elektroninių ir akustinių garsų kompleksą, kojomis valdomu pačios suprogramuotu instrumentu; Gintas K ir Paulo Raposo iš Portugalijos, mėginantys „susikalbėti“ keisdamiesi veidrodiniais vienas kito kuriamos medžiagos atspindžiais; ir Džiugas Katinas bei Dominykas Guobis, konstruojantys audiovizualinį objektą, paremtą toninėmis kalbos savybėmis ir priegaidėmis.
Žanrinių galerijų seriją užbaigs triukšmo muzikai skirtas projektas (gegužės 4 d. 19 val., „Piano LT“ koncertų salė). Jame dalyvauja pasaulyje pagarsėję „triukšmadariai“: įspūdingas eksperimentines vizijas kuriantis Rusijos menininkas Aleksejus Borisovas ir būgnininkė, vokalistė Olga Nosova; lo-fi eksperimentuotojas, elektroninės muzikos leidyklos „Zeromoon“ bei festivalio „Sonic Circuits“ vadovas Jeffas Surakas iš Vašingtono, kurio garso estetiką galima apibūdinti kaip intelligent noise music („intelektualioji triukšmo muzika“); juostinių koliažų konstruktorius Rinusas van Alebeekas iš Nyderlandų; ir garso dizaineris bei elektroninės muzikos kūrėjas iš Krokuvos Lukaszas Szalankiewiczius (Zenial). Dalis Vilniuje skambėsiančios programos nuaidės ir iki Klaipėdos, kur įvyks paskutinis šių metų „Jaunos muzikos“ renginys (gegužės 7 d. 20 val., Klaipėdos dailės parodų rūmai). „Judančios garso galerijos“ akcentu taps Klaipėdoje reziduojančios kompozitorės Loretos Narvilaitės kūrinio „Liūdesio sodai“ multimedijinės versijos premjera.
Festivalį rengia Lietuvos kompozitorių sąjunga, bendradarbiaujant su BLC verslo lyderių centru, UAB „Piano.lt“, Pamėnkalnio galerija, Klaipėdos dailės parodų rūmais, Kauno technologijos universitetu ir „TestSound Radio“ – lietuviškos elektroninės muzikos radiju internete.
Studentams, pateikusiems galiojantį pažymėjimą, bilietai į visus koncertus po 5 Lt.
Bilietus galima įsigyti koncertų vietose, likus valandai iki koncerto pradžios.
Bilietus į festivalio koncertus „Piano LT“ koncertų salėje (balandžio 28, 29 d. ir gegužės 4, 6 d.) taip pat galima užsisakyti ir įsigyti sistemoje „Tiketa“ internetu http://www.tiketa.lt/, trumpuoju numeriu 1653 (2 Lt/min) ir visose „Tiketos“ kasose.
Festivalio programą ir bilietų pardavimo informaciją galima rasti svetainėse:
http://www.garsogalerija.net/
http://www.mic.lt/lt/events/view/879
Lietuvos kompozitorių sąjungos inf.