Šiųmetės „Jaunos muzikos“ Garso galerijos programų ašis – įvairios teksto artikuliacijos [Elektroninė]
Kasmetinė festivalio „Jauna muzika“ Garso galerija šiemet atvers duris iškart po šv. Velykų, balandžio 2 d. Šiuolaikinio meno centre (ŠMC).
Pirmąjį vakarą, po festivalio atidarymo proga ŠMC Skaitykloje rengiamos spaudos konferencijos, festivalio scenoje pasirodys Lietuvos publikai jau pažįstamas lietuvių kilmės britų violončelininkas Antonas Lukoszevieze, šįkart prisistatysiantis ne tik kaip atlikėjas, bet ir kaip elektroakustinės muzikos kūrėjas („American Poets and Cello“).
Ne tik pradedamojo koncerto, bet ir viso festivalio programa buvo sudaroma galvojant apie tekstus – muzikinius ir nemuzikinius, gyvai išsakomus ar išdainuojamus ir skaitmeninius, tekstų potekstes ir kontekstus. Tekstas suvokiamas ir kaip informacija, ir kaip kūrybos medžiaga. O galimybės įvairiai artikuliuoti tekstus kaip idėją ir kaip meninę priemonę tapo pagrindine užduotimi autoriams, sukūrusiems naujas kompozicijas būtent šiam „Jaunos muzikos“ festivaliui. Visos šių metų pasaulinės premjeros (Antano Jasenkos „Eurydice“, Ramūno Motiekaičio „Neprisibeldžiu į tave“, Arturo Bumšteino „Mano abėcėlė“, Mariaus Salyno „Mono Jeko“, taip pat austrų kompozitoriaus Burkhardo Stanglio „Noise of Writing“) nuskambės jau pirmuosiuose dviejuose koncertuose ŠMC Kino salėje (balandžio 2 ir 3 d. 19 val.).
Su tekstu, o tiksliau, balsu, kaip vienu iš teksto perteikimo šaltinių, siejama ir trečiojo koncerto programa (balandžio 4 d. 19 val.), skirta italų kompozitoriaus Luciano Berio atminimui (šiemet minimos dešimtosios jo mirties metinės). Vykinto Baltako suburtas Lietuvos ansamblių tinklo (LAT) kolektyvas atliks penkiasdešimties metų laikotarpiu sukurtus L. Berio vokalinius kūrinius (nuo 1952 iki 1999 m.), tarp kurių yra ir tokios į moderniosios muzikos istoriją įėjusios kompozicijos, kaip „Sekvencija III“ balsui solo arba „O King“ mecosopranui ir instrumentų ansambliui (vėliau panaudota kaip atskira dalis žymiojoje Berio „Sinfonijoje“). Ne vieną iš šių kūrinių įkvėpė ir pirmoji atliko unikalia vokalo technika ir išraiška pasižymėjusi dainininkė Cathy Berberian. Tuo tarpu lietuviškoje programos-retrospektyvos versijoje šias sudėtingas vokalines partijas „gliaudys“ Rita Balta (sopranas) ir Rita Mačiliūnaitė (mecosopranas).
Dėmesys tiek vokalui, tiek pačiam tekstui turėtų būti itin ryškus naujoje grupės „AVaspo“ programoje „post 3“ (balandžio 5 d. 20 val.). Muzikiniais manipuliatoriais save vadinanti audiovizualinės poezijos grupė savo veiklą pradėjo šiuolaikinio meno ir literatūros festivaliuose. Savos kūrybos tekstų (jų autorė – dramaturgė, poetė ir vokalistė Gabrielė Labanauskaitė), elektroninės muzikos skambesio ir keistų vizualizacijų derinys yra tapęs šios grupės „vizitine kortele“.
Kitas tą pačią dieną (balandžio 5 d. 18.30 val.) įvyksiantis koncertas – trijų jaunų kompozitorių inicijuotas projektas „Ambientorg“. Neįprastoje „Jaunos muzikos“ festivaliui erdvėje – Šv. Kazimiero bažnyčioje – nuskambėsiantis koncertas jo sumanytojų pristatomas kaip ambientinės muzikos potyris, į kurį panardina elektroniškai modifikuotas vargonų skambesys ir natūrali erdvės reverberacija.
Projekte skambės jau klasika tapę ambientinės muzikos kūriniai (Brian Eno, Aphex Twin, „Boards of Canada“ ir kt.) bei specialiai projektui sukurtos Tado Dailydos, Mykolo Natalevičiaus ir Lukrecijos Petkutės kompozicijos, kurias, pasitelkus gyvąją elektroniką, atliks 2011 m. tarptautinio M. K. Čiurlionio pianistų ir vargonininkų konkurso laureatė vargonininkė Karolina Juodelytė.
Dar vienu ambientinės muzikos potyriu galima bus pavadinti ir islandų dueto „Stereo Hypnosis“pasirodymą su nauju projektu „Morphic Ritual“ (balandžio 6 d. 19 val.). Elektroninės muzikos duetas „Stereo Hypnosis“ – tai 2006 m. Flatėjaus saloje užsimezgusio tėvo ir sūnaus Óskaro ir Pano Thorarensenų kūrybinio bendradarbiavimo rezultatas. Duetas kuria ambientinę elektroninę muziką, kupiną paskirų organiškų aplinkos garsų, fone čiulbančių paukščių, bangų mūšos, vandens lašėjimo, kuriai būdingas plastiškas pulsavimas ir švelnios melodijos, įgarsinančios raminantį apsiniaukusių padangių ir lietingų dienų pojūtį. Festivalyje skambės visiškai šviežias jų projektas, kuriam garsinė medžiaga buvo renkama pirmosios šių metų savaitėmis vakarinėje Islandijos dalyje, Hellissanduro tyruose.
Paskutinę festivalio dieną (balandžio 7 d. 15 val.), kaip savotiškas Garso galerijų post scriptum, įvyks pirmą kartą rengiamas Elektroninių ir kompiuterinių kūrinių konkursas EIKKK. Konkurso iniciatorius Muzikos inovacijų studijų centras (LMTA), kartu su Lietuvos kompozitorių sąjunga ir Graco menų universiteto (Austrija) Elektroninės muzikos ir akustikos institutu, šiame skaitmeninio formato muzikos kūrinių konkurse kvietė dalyvauti Lietuvos aukštųjų mokyklų studentus, dėstytojus ir absolventus. Festivalio uždarymo proga (balandžio 7 d.) įvyks konkurso finalas, o kartu ir tiesioginė jo transliacija internetu, kurio metu tiek klausytojai salėje, tiek internetinės transliacijos dalyviai galės rinkti geriausius kūrinius. Konkurso laureatui bus įteikta 2013 metų Muzikos inovacijų premija ir piniginis prizas, įsteigti Lietuvos kompozitorių sąjungos. Konkursas vyks Lietuvos muzikos ir teatro akademijos II rūmų Kamerinėje salėje. Įėjimas laisvas.
Festivalį rengia Lietuvos kompozitorių sąjunga, remia Kultūros rėmimo fondas. Festivalio partneris - Šiuolaikinio meno centras.
Bilietai į balandžio 2–6 d. festivalio renginius Šiuolaikinio meno centre parduodami vietoje valandą prieš renginių pradžią. Studentams, moksleiviams ir senjorams, pateikusiems galiojantį pažymėjimą, bilietai parduodami su 50% nuolaida.