Paradoksalu, bet 2005 m. „Gaidos“ festivalio užsakymu sukurta Justės Janulytės kompozicija, pavadinta „Pabaigos“, regis, tapo jaunosios kompozitorės kūrybos populiarėjimo pasaulyje pradžia. Po šio kūrinio premjeros Vilniuje, „Gaidos“ festivalyje, Monrealio saksofonų kvartetas „Quasar“ dar atliko jį Klaipėdoje (festivalyje „Permainų muzika“) bei keletą kartų savo gimtajame mieste. „Pabaigos“ taip pat skambėjo Bazelyje, interpretuojamos Paryžiaus saksofonų kvarteto „Xasax“, o dabar šią kompoziciją atlieka ir Birmingemo šiuolaikinės muzikos grupė (Birmingham Contemporary Music Group): angliškoji jos premjera – rugsėjo 16 d. šio kolektyvo koncerte Birmingemo menų festivalyje (Birmingham’s Artsfest).
Tačiau Justės Janulytės ryšiai su atlikėjais iš Birmingemo „Pabaigomis“ irgi nesibaigia. Kompozitorė dalyvauja trejus metus trunkančiame Birmingemo konservatorijos vadovaujamame tarptautiniame projekte INTEGRA. Pastarojo tikslai išties ambicingi: sukurti programinę platformą, kuri taptų tam tikru bendru gyvosios elektronikos realizavimo muzikinėse kompozicijose standartu. Tai išspręstų daugelį problemų, susijusių su tuo, kad tokios kompozicijos iš esmės yra neatsiejamos nuo konkrečios aparatinės bei programinės įrangos ir todėl negali būti atliekamos, jeigu neturima autoriaus naudotų priemonių. Taip pat tai leistų naujam gyvenimui prikelti ne vieną gyvosios elektronikos žanro klasikos kūrinį, kuris buvo realizuotas dabar jau nebeegzistuojančia įranga.
Viena iš svarbiausių šio projekto dalių – naujų kūrinių užsakymai: Europos šalių kompozitoriai rašo kūrinius akustiniams instrumentams su gyvąja elektronika, bendradarbiaudami su įvairiais elektroninės muzikos tyrimų centrais bei studijomis; šitaip praktiškai patikrinamas vienokių ar kitokių programinių priemonių veiksmingumas ir tinkamumas naujai kuriamai platformai. Tarp dešimties kompozitorių, kuriems atiteko minėtieji užsakymai, yra ir Justė Janulytė. Nustebinusi šių metų „Jaunos muzikos“ festivalio lankytojus savo „Kvėpuojančia muzika“, kurią atliko oro skulptūrose-burbuluose griežiantis styginių kvartetas, ji ir toliau neketina atsisakyti radikalių sprendimų: naujasis jos opusas „Užtemimai“ sukurtas smuikui, altui, violončelei, kontrabosui, gyvajai elektronikai ir garsui nepralaidžiai organinio stiklo instaliacijai. Kompozitorė džiaugiasi gavusi progą padirbėti Malmės muzikos akademijos elektroninės muzikos studijoje kartu su žymiu švedų kompozitoriumi Kentu Olofssonu, kuris suprogramavo itin efektyvų algoritmą kūrinio elektroninės dalies realizavimui (iš interviu su Juste Janulyte).
„Užtemimų“ premjera įvyks rugsėjo 29 d., atliekama Birmingemo šiuolaikinės muzikos grupės; tame pat koncerte dar kartą skambės ir „Pabaigos“ saksofonų kvartetui.
MILC inf.