foto: Astrid Ackermann
|
Birželio 4-ąją Lisabonoje baigėsi penkias dienas trukęs 57-asis tarptautinis šiuolaikinės muzikos radijo įrašų forumas „Tarptautinė kompozitorių tribūna“ (International Rostrum of Composers). Prestižinį konkursą surengė „Tarptautinė muzikos taryba“, padedama UNESCO ir Portugalijos nacionalinio radijo RTP kultūros ir klasikos kanalo Antena 2. Šįmet dalyvavo 31 visuomeninė radijo stotis iš Europos, Azijos, Australijos ir Pietų Amerikos. Lietuvai atstovavo Lietuvos radijas. Forumo delegatai pateikia šiuolaikinės muzikos radijo įrašus ir po perklausų slaptu balsavimu renka geriausius kūrinius. Šįmet iš 66 kūrinių delegatai geriausiu išrinko 34 metų danų kompozitoriaus Simono Steen-Anderseno kūrinį tradiciniams kinų instrumentams ir simfoniniam orkestrui „Uvertiūros“, kurį pristatė Danijos radijas. Jaunųjų kompozitorių iki 30 metų kategorijoje nugalėjo išrinkta 28-erių metų latvių kompozitoriaus Kristapo Petersonio chorinė kompozicija „Prieblandos giesmės“. Į reprezentacinį, geriausių kūrinių rekomenduojamų transliuoti dešimtuką pateko ir Lietuvos radijo pristatyta
Onutės Narbutaitės kompozicija „krantas upė simfonija“, sukurta 2007 m. festivalio „Varšuvos ruduo“ užsakymu ir jame atlikta orkestro „Sinfonia Varsovia“, diriguojamo Christopherio Lyndon-Gee. Pasak Onutės Narbutaitės, bergždžia būtų čia ieškoti muzikinių upės tėkmės atitikmenų ar panašių konkrečių vaizdinių. „Tai, kas galbūt mėginama perteikti, yra veikiau sielos judesiai. Metaforiškas pavadinimas – nesinorėjo vadinti tiesiog Simfonija Nr. 4, – susiformavo jau muziką parašius ir kreipia poetinių bei mitinių šių žodžių prasmių link. Ši vienadalė Simfonija yra savotiška paskutinio simfoninio mano opuso
La barca (2005) minties tąsa. Dar tuščiame pirmame juodraščio puslapyje užrašiau ir itališką darbinį pavadinimą:
Il contorno dell`Angelo (Angelo kontūras). Šį opusą dedikavau savo sunkiai sergančiai, bet nuostabiai stipriai Mamai. Deja, ji jo nebeišgirs. Šalia dedikacijos partitūroje užrašiau fragmentą iš Czesławo Miłoszo eilėraščio Medytacja:
„Klajūnas, sustojęs prie nematomųjų vandenų, rūkuose laikei mažą žiburėlį“. Mano dabarties pasikeitusioj šviesoj šio
motto prasmė labai sukonkretėja, ypač turint galvoj visą eilėraščio kontekstą“, – sakė kompozitorė.
Tai jau antroji Narbutaitės gerai įvertinta kompozicija šiame forume. 2004 metais viena iš „Tarptautinės kompozitorių tribūnos“ lyderių tapo jos „Melodija Alyvų sode“, simboliškai pradėjusi lietuvių muzikos proveržį šiame forume. Tais pačiais metais aukštus balus jaunųjų kompozitorių kategorijoje pelnė Mariaus Baranausko „Kalbėjimas“.
2005-aisiais pergalingai į lyderius tiek bendroje, tiek jaunimo kategorijose sėkmingai iškilo Ramintos Šerkšnytės „Sūkurys“, 2006 jaunimo kategorijoje antruoju tapo Vytauto V. Jurgučio „Terra tecta“, o 2007 – Ugnės Giedraitytės „Panneau“. Pernai pirmąsyk jaunimo kategorijoje lietuviškas kūrinys tapo nugalėtoju, kurį privalo transliuoti visos forume dalyvaujančios radijo stotys. Tai Justės Janulytės chorinė kompozicija „Akvarelė“, šį sezoną nuskambėjusi 28 šalių radijo eteryje. Laureatė gavo Prancūzijos radijo (Radio France) ir Tarptautinės muzikos tarybos užsakymą sukurti naują kūrinį. Naujojo Janulytės kamerinio opuso „Labirintas“ premjera įvyko šiųmetinės „Tribūnos“ metu Lisabonoje. Kūrinį atliko ansamblis „OrchestrUtopica“, diriguojamas Cesario Costa‘os. Koncertą transliavo Portugalijos radijas.
Šįmet jaunųjų kompozitorių kategorijoje daugelio delegatų simpatijas pelnė ir vos 2 balais nuo geriausiųjų trejetuko atsiliko išraiškinga, viešnagės Jeruzalėje įspūdžių nutvieksta Rūtos Vitkauskaitės kompozicija „Daina apie medį, upę, jūrą ir žemę“.
Jūratė Katinaitė
Lietuvos radijas