Spalio 22–29 d., Vilniuje, vyks jubiliejinis 20-asis aktualios muzikos festivalis „Gaida“. Per 8 dienas bus surengta 15 renginių, tarp kurių – unikalūs muzikos ir teatro projektai, elitinių Lietuvos ir užsienio ansamblių bei orkestrų koncertai, Lietuvoje dar niekad neskambėję ir moderniąja klasika jau tapę kūriniai. Festivalio programoje taip pat numatomi susitikimai su kūrėjais, „Gaidos“ 20-mečiui skirtos knygos pristatymas bei tarpdalykinis seminaras Nacionalinėje dailės galerijoje.
„Gaidos“ festivalis – ambicingiausias iš Lietuvoje rengiamų naujosios muzikos forumų. Per du savo gyvavimo dešimtmečius jis sutelkė galią skelbti ir įtvirtinti naujas tendencijas, kurias perima ne tik panašaus pobūdžio renginiai Lietuvoje, bet ir mūsų klasikinės muzikos scena plačiąja prasme.
Kaip vieną iš tokių „Gaidos“ iškeltų tendencijų galima įvardyti šiuolaikinio muzikinio teatro aktualizavimą. Šiemet taip pat pristatomi du išskirtiniai projektai – unikalią garso ir vaizdo jungtį žadantys Justės Janulytės „Smėlio laikrodžiai“ (28 d., Menų spaustuvė) bei prancūzų teatro atvežama ir tarptautines pajėgas sutelkusi sukrečianti opera „Massacre“ apie šv. Baltramiejaus naktį (27 d., Nacionalinis dramos teatras).
Šios „Gaidos“ naujovė – siūloma plačiau susipažinti su naujausiomis Pietų Europos muzikos tendencijomis. Intriguojančią pažintį su Italijos ir Ispanijos kompozitorių kūryba žada naujieji šiuolaikinės muzikos atlikimo lyderiai – ypatingu virtuoziškumu pasižyminti garsiausia Ispanijos šiuolaikinės muzikos grupė „Smash“ (23 d., Taikomosios dailės muziejus) bei žymus italų ansamblis „Icarus“, į Vilnių atvežantis garsinį „Molotovo kokteilį“ – sprogstamąjį avangardinės, techno ir psichodelinės muzikos užtaisą su vaizdo instaliacijų pagardais. Tarp naujųjų užsienio žvaigždžių minėtinas ir „Gaidos“ padangę subtilia Šiaurės kraštų muzikine pašvaiste nušviesiantis estų ansamblis „U:“, kurio programoje – ir Onutės Narbutaitės bei žinovų ypač vertinamos estų kompozitorės Helenos Tulve’ės kūriniai (abu koncertai – 24 d. Menų spaustuvėje).
Šiuose ir kituose koncertuose skambės dviejų centrinių šiųmetės „Gaidos“ kūrėjų – į radikalius garsinius eksperimentus linkusio charizmatiškojo italų postmodernisto Fausto Romitelli bei vieno savičiausių lietuvių kūrėjų Algirdo Martinaičio – nauji ir seni kūriniai. Beje, apie kūrinius. Ypatingą dėmesį rekomenduojame sutelkti į Atidarymo koncerte numatytą įspūdingiausios pastarųjų metų Johno Adamso simfonijos „Doctor Atomic“ premjerą Lietuvoje bei Katynės aukoms atminti skirtą naujausią Broniaus Kutavičiaus kūrinį „Balandžio dešimtoji, šeštadienis...“ (22 d., Kongresų rūmai).
„Gaida“ rūpestingai laikosi tradicijos telkti ir geriausius Lietuvos atlikėjus: koncertus surengs Rūtos ir Zbignevo Ibehauptų fortepijoninis duetas, elitinis Lietuvos kamerinis choras „Jauna muzika“, Valstybinis ir Nacionalinis simfoniniai orkestrai. Ir, be abejo, skambės daug naujų lietuviškų kūrinių. O norintys viename koncerte išgirsti ypač sėkmingus netolimos praeities lietuvių muzikos kūrinius turėtų susidomėti styginių kvarteto „Chordos“ koncertu, rengiamu atkurtos Nepriklausomybės 20-mečio proga (26 d., Taikomosios dailės muziejus).
Festivalio programa
„Vilniaus festivalių“ inf.